torsdag 22 oktober 2009

I ortopedens händer

Tåpressande torsdag.

Tisdagens läkarbesök resulterade i vidareundersökning hos en ortoped. Med döttrarna som hejarklack klev jag in till ortopeden preparerad med bilder över ashtangaasanas, lexikon och några japanska fraser. Ett telefonsamtal borta väntade en "klassmamma" att rycka ut som översättare (med sina tre barn). Vi det laget jag pressat ut ordramsan: sono itamiga hisashita to hisaue made arimasen konstaterade läkaren: do you speak english?

Lättnadens lättnad trillade från axlarna. Läkaren förstår engelska. Det är en sak att begripa kroppens anatomi på modersmålet, men japanska, hmm. Engelskan känns bekvämare. Tack vare ashtangabilderna förstod han mitt knäproblem bättre. Yogan har allt för ofta en tendens att förknippas med liggande andningsövningar på golvet. Han stirrade förvånat på yogapositionerna och konstaterade: difficult, high level.

När jag skulle pressa tårna mot ortopedens händer fanns ingen kraft i höger stortå. Det högra knät klarade inte heller av alla vridningar. Några press på höften och korsryggen fick läkaren mer underrättad vad kroppen försökt säga. Det framkom att min högra höft är en aning ur linje med den vänstra. Mellan kota 4 och 5 finns en nerv i kläm eller diskförskjutning. Därmed har jag problem med strålningarna ner från knät och upp till höften.

En skonsam behandling i korsryggen och höften gjorde högra stortå starkare. Nu ska jag fortsätta att använda knästödet och utföra endast modifikationer under helgens yogastudier. Skulle svullenhet förekomma blir det tvärstopp, naturligtvis. Följande steg blir att använda röntgen för att kunna se djupare på problemet, men då ville han prata japanska.

I helgen kommer jag att få nya insikter om yogan. Det speciella denna studiehelg är att jag får se på yogandet utifrån knäperspektiv. En av orsakerna till att jag sökte mig till utbildningen var: hur undviker jag att skada mig? Den frågan blev aktuell snabbare än jag trott.




Till mormor sänder vi våra fotspår för att markera att vi står bredvid dig. Händerna symboliserar våra utsträckta kramande armar och värmande handflator.

Lycka till i morgon!






Ryggradsbilden är plockad från nätet.

3 kommentarer:

  1. Kan inte låta bli att förundras över att vi ofta "får" det vi koncentrerar oss på och funderar över. Som "hur undvikar jag att skada mig" som du skriver - du har ju fått en fantastisk källa till kunskap i och med ditt knäproblem. Även om det kan vara svårt att se det så just när det händer, men du verkar väldigt lugn :)

    SvaraRadera
  2. Tacksamt att du fått hjälp på vägen och fått ett större perspektiv på ditt onda knä! Keep up the good work! Ska tänka på dej i helgen!

    SvaraRadera
  3. Jag tror på att allt har en mening. Sen är det en annan sak hur man hanterar händelsen. Ett negativt tankesätt sätter extra tyngder på axlarna medan ett positivt lyfter upp.

    SvaraRadera