tisdag 6 oktober 2009

Lyftkranen lyfter lyftkranen

Teckenspråks tisdag.

I natt har vi flickor sussat tillsammans i samma säng. Vi vaggades till sömns av regnet som öste ner på utsidan. Jag vaknade tre minuter innan alarmet skulle ha skrällt igång. Skönt! Dagen får en helt annan start när morgonen börjar med egen väckning.

Hösten börjar göra sig påmind. Första morgonen som det kändes svalt att stå på yogamattan. Mysigt att tända ett doftljus och yoga loss. Det krävdes inte många asanas innan värmen spred sig inom- och utombords.

Höstrusket överöses nu med regn från öppen
sky. Den starka Melor-tyfonen beräknas dra fram inom 48h. Vi är förberedda på att skolorna eventuellt hålls stängda på torsdag. Vädrets makter härborta har annan kaliber än det nordiska klimatet. Jag kan tänka mig hur skoleleverna i Finland skulle jubla över ledighet p.g.a. vädret. De japanska eleverna ser ledigheten som ett stort bortfall från studierna, liksom föräldrarna som betalar stora summor för undervisningen.

Äldstingens klass har de senaste veckorna forskat om sinnen. Igår hade eleverna gästundervisning. De fick lära sig om punktskrift. Idag kom Äldstingen hem med sitt och lillasysterns namn skrivet med punktskrift. Det är alltid berikande att i skolvärden få in en mera "äkthet" i undervisningen (i mån av möjlighet). Barnen har säkerligen fått en helt annan syn på blinda genom att kunna mötas i närkontakt.

Medan jag satt och arbetade med mitt bokprojekt dunsade det till utomhus. Jag tog inte desto större nostis vid det öronbedövande ljudet. Vi bor trots allt i en miljonstad. Helikoptrar och flygplan svävar ovanför hustaket och bilar brummar utanför dörren dygnet runt. Först när vi flickor anlände hem på eftermiddagen förstod jag orsaken till dunset.

På andra sidan gatan byggs ett höghus. För att husen ska klara av jordbävningar byggs grunden minsann ordentligt. (Vårt egnahemshus i Finland har 12, 10 respektive 8 mm järn). Här används visserligen 12 mm armeringsjärn, men med betydligt större täthet. Orsaken till olyckshändelsen vet jag inte. Våra ögon bevittnade endast en omkullvält lyftkran. Sannerligen såg det lustigt ut när två lyftkranar lyfter upp en liggande lyftkran. Hoppeligen kom ingen till skada. Turligen föll lyftkransbommen mot den närliggande grästäppan. Skadorna på armeringen var synlig från vårt fönster. Mediatillströmningen avstannade när mörkret inföll. Byggarbetarna har arbetstid från 8-18 med en dags ledighet. I skrivandets stund fortgår upprustningen på övertid i skenet av strålkastare. Tidschema är japanserna strikta med att hålla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar