tisdag 20 oktober 2009

Blomterapi

Tjusiga tisdag.

Blommor är min passion. Något jag lyckats anamma efter min mormor. I hennes trädgård spred sig en underbar doftpotpurri av blommor, svartaste svarta mull, dagsfärska jordgubbar och den fenomenala aromen av gurkor och bifftomater. Hur tacksam jag är att ha fått tillbringa tiden tillsammans med henne i trädgården.

I vår trädgård i Finland finns en del av mormors perenner. Blommor kan visserligen köpas, men mormors perenner intar en hederlig plats i rabatterna. De har odlats helhjärtat och återkommer varje säsong lika ståtliga och strålande vackra. Ett sätt för mig att ha mormor nära.

Idag var jag och inhandlade knäskydd. Blomsterhandeln intill lockade med sin färgprakt och doft. Ner i korgen plockade jag en del okända, men vackra blomster. Nu har jag även på denna sida av jordhalvan möjlighet att plantera en del av mormors blomsterprakt, tusensköna eller bellis.

En trädgårdsmästare får terapi under arbetsdagen. Det är rena rama hälsokuren att dagligen få omges av fräscha blommor och ge dem näring. Därtill få se nöjda kunder som skiner upp för att i sin tur eventuellt sprida blomsterkvasten vidare.

Minns en lärarkollega som är allergisk för blommor. Hon tog gladeligen, fullproppad med antihistamin, emot elevernas blomsterarrangemang vid jul- och vårfesterna. Hemma kunde hon vänligen ringa på hos grannarna och glädja dem med fräscha blombuketter.

Citerar Hans Christian Andersen;

Just living is not enough.
One must have sunshine, freedom,
and a little flower.


6 kommentarer:

  1. Hej! Jo din mommo hade verkligen vackra prunkande rabatter! Jag som är uppvuxen som grannes granne till din mommo fick också beundra dem :-). Lycka till med studierna och yogapassen! Dumt att knäet bråkar! Hoppas det ordnar upp sig! Ha det riktigt bra hela familjen! Min man skickar hälsningar åt både dig och din älskling!

    SvaraRadera
  2. Läste någonstans också att de som har en trädgård, de lever länge! Och nöjda :)

    SvaraRadera
  3. *drar in doften av blommorna och längtar efter sommaren*

    SvaraRadera
  4. Blommor ja, finns det något härligare så säg?! Var ikväll på trädgårdskurs och fick tips och idéer på olika träd och buskar till trädgården. Nästa gång är det perenner som gäller.

    Var förresten minirosen vi köpte i tidernas begynnelse fortfarande vid liv när ni åkte iväg? Kommer inte ihåg om det var ifjol eller sommaren före det som du till min förvåning berättade att den var still going strong!

    En krya på dig kram till ditt knä!

    SvaraRadera
  5. Ja, som grannens granne lyckades ni få mommos blommor att dekorera festlokalen med under ert bröllop.

    Den rosa minirosen liksom vita rosbusken har överlevt flera år i rabatten. Har dock ingen rapport om de blommat denna sommar. Vi har bara fått bekräftat att 100-tals rosor varit i blom.

    SvaraRadera
  6. Jo det var oväntat att din mommo skulle erbjuda oss att vi ska plocka av hennes blommor till bröllopet. Det var inget vi hade räknat med. Vi var mycket tacksamma över de vackra blommorna och de bidrog till att höja feststämningen.

    SvaraRadera