fredag 16 oktober 2009

Finland

Finländska fredag.

Idag har Finlands flagga vajat högt i mitt sinne. Jag öppnade tv:n och huvudrubriken var Finland. Det berättades att Finland är det första landet som inför en lagstadgad snabbuppkoppling före våren 2010. En hastighet på 1 megabit/ sekund ska erbjudas alla finländare. Målsättningen är 100 megabit/sekund innan 2015. I Finland beräknas 95 % av befolkningen vara uppkopplade till nätet. Heja Finland!

Den dagliga hårtvätten fick även mina tankar att beundra hemlandet. Närmare bestämt den ekologiska schampokakan. Min finländska ekofrisör säljer AmNaturprodukter. Ett lokalt företag som jag mer en gärna sponsorerar. Det känns bra att veta vad som rengör håret. Glyserintvål, naturlera, sockertensid, guarmjöl, tistelolja, citron och rosmarinolja. Håret känns lenaste lent efteråt utan allvarligare kemikalier. Bravo Pampas!

I matvaruaffären fick jag visa tacksamhet till den engelska flaggan. Jag har äntligen fått tag i kornbröd, eller english muffins, som ett japanskt bageri säljer. Kornbröd är visserligen långt från det äkta finländska rågbrödet. I detta land finns det till 99% vitt ohälsosamt, tarmstoppande bröd. Jag kan inte äta vanligt bröd, men döttrarna kan. För deras välmående får det allt kosta några extra slantar. Om mjölhyllan skulle erbjuda annat än vete skulle döttrarna serveras hembakt bröd. Gladeligen tuggar de i sig fullkorns flatbröd, som det norska företaget Kavli lyckats exportera hitöver.

Postbiträdena fick sig breda leenden idag. Jag skulle ovanligt nog göra en betalning vid posten. Lite annat system än nätbanken. Jag hoppas att pengarna förflyttades till rätt mottagare. Annars är det någon annan japan som får glädja sig med att emotta vår familjs inträde till årsfesten. Vi finländare i Osakanejden kommer att samlas den 30 oktober för att fira vår nationalitet. Må självständigheten vara i december, men utomlands firar vi den vid lämpligaste tillfälle.

På söndag kommer den finländska flaggan att synas i Osaka. Det ordnas en gymnastikuppvisning. Gymnastik i all dess former är alltid intressant. Det mest attraktiva programmet i våra ögon är den finländska gruppen. Tyvärr kommer våra ögon inte att få beundra finländarna live eftersom Äldstingen ska på födelsedagskalas samma tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar