fredag 23 oktober 2009

Fredagslättnad

Fina fredag.

Fredagslättnad finns det något ljuvligare?! Veckodagarna knyts ihop och helgfirandet står för dörren.

Under en vecka hinner döttrarna lära sig massor. Framsteg sker hela tiden. Då känner jag endast till en bråkdel av vad som händer i deras hjärnkontor.

Det har gått fyra månader sedan vi flickor anlände till Japan. Ser jag tillbakas på dessa månader så har en maximal inlärning skett. Döttrarna har gjort stora framsteg. Min älskades projekt framskrider enligt planerna liksom hans kunskaper i japanska. Mitt egna hjärnkontor utsätts dagligen av en mängd ny stimulans. Ibland känns det otroligt att hjärnhalvorna hinner koppla samman av all kunskap som väller in.

Följande belyser Yngstingens utveckling sedan flytten. Hon satt i soffan och tittade storögt på mig. Med renaste engelska frågade hon: What's your name mummy? En inlärd fras från skolan som hon själv kan tillämpa i praktiken. Äldstingen har utvecklat ett intressant språk. I japanskan förekommer mycket -shi. Med denna påföljde att Äldstingen nu har egen dialekt. Hon pratar om katt-shi, stol-shi, kudd-shi o.s.v. Exempel på hennes svengelska: Jag cuttar här. Ta red pennan! En utvecklingsfas när hjärnan dagligen stimuleras av tre språk.

Ett fjärde språk, finskan, kunde vi klämma in. Äldstingens skola tar med öppna armar emot utbyteselever. Vi kunde inhysa en finskspråkig ungdom endast 10 minuter promenadväg från skolan. Attraktivt, men nej tack.

Dagens bild fångade jag på eftermiddagen. Döttrarna cyklade upp för backen till ett område lämpligt att manövrera cykeln på. Trafiken endast på en sida. Inte heller så många farohinder för Yngstingen att krocka med. I bästa fredagsstämning kom grannskapets barn. Den 6-årige gossen hade sitt husdjur i sällskapet, en gräshoppa. Den skötte han med samma kärlek som den urgamla japanen som strosade fram med sin älskade chihuahua. I samma fart kom min favorit japanska lärare. Han förevisade stolt sin stegräknare innan han gick vidare för att nå fredagens mål.

1 kommentar:

  1. Visst är det kul att höra nya ord, på barnens eget språk. Här stoppade sonen sin glass under tröjan så att jätski "varmentuu", altså blir lite varmare. ;-)
    Kudd-shi låter som nåt annat i mina öron. :-D
    Häsningar från Titi-Nalle och oss andra

    SvaraRadera