fredag 2 oktober 2009

Rosenkramar

Flickiga fredag.

Enormt stora bamsekramar sänder vi till döttrarnas mormor i Finland. Vi önskar att denna mångfärgade rosbukett kunde levereras fräsch ända fram.

Everyday must come to you as
a new hope,
a new promise,
a new aspiration,
a new energy,
a new thrill
and a new delight.


Morgonyoga var den mest okoncentrerade i historien. Mitt fokus var bara på Äldstingen som skulle själv gå in till skolan idag. Från skolledningen har önskan kommit att alla skolbarn avlämnas vid ytterdörren från och med den 1. 10. Ingen parkering, bara följa bilkön fram till ytterdörren där "vakterna" har uppsikt över vem som kliver in. För mamsingen är detta ett stort steg, speciellt efter den långa sjukperioden. Hur ska min diamant hitta vägen till klassen bland alla stora stöddiga elever?!

Efter några solhälsningar kastade jag in handduken. Ingen yoga om koncentrationen är utanför mattan. När vi låste dörren efter oss, med sikte på skolan, stod lösningen framför oss. Grannflickan. Hur saker och ting kan lösa sig utan större ansträngning. Där stod hon och alla bitar föll på rätt plats. Grannen fick samåka med oss istället för att ensam traska i störtregnet. Äldstingen fick vandra in till klassen i sällskap av en trygg vän. Gladast var nog mitt hjärta, även om jag vet hur Äldstingen darrat läpp inför uppdraget.

Flickorna fortsatte samvaron efter skolan. I dag känner jag mig som mamma till flickorna tripp, trapp och trull. En kulle med tre års mellanrum. Grannen fyller 9 år i morgon. Svetten blänkte i deras pannor efter allt spring. Fick mig en stor skrattsalva när Äldstingen kommenderade lillsyrran: no coming, i bemärkelsen att hon ville vara ifred med grannen. Tänkte på vitsen om Kokkolapojken som drog ner byxorna för att med kroppsspråk beskriva I am coming på engelska.

Varje dag finns det anledning att fira. Idag firas den vegetariska världsdagen. Grannflickan tittade förundrat i alla grytor medan middagen förbereddes. Hon fick bråttom hem när vi satte oss till bords vid 19-tiden för att inmundiga vegetariska läckerheter.

Till min älsklings beundran anländer Gun´s N Roses till Osaka för konsert den 16.12. Gruppsammansättningen är visserligen inte längre densamma. Axl är still going strong, men älsklingens favoritgitarrist, Slash, lyser med sin frånvaro. Detta band ger honom energi. Allt från stresshantering till avkoppling. När högtalarna ekar som mest söker jag mig ut bland fågelkvitter. Alla har vi våra sätt att hantera energin. Inget är rätt eller fel. Det viktigaste är in- och output är i balans.

2 kommentarer:

  1. Hahah, den kokkolvitsen har jag missat.... ;) Är flickorna helt återställda efter sin flunssa? Hälsningar från oss i Kivilös!

    SvaraRadera
  2. Jepp, influensan är ett minne blott liksom Tamiflu-medicinerna.

    SvaraRadera