fredag 29 januari 2010

I don´t like it

Frispråkiga fredag.

Nu har det hänt, korken har lossnat.

Fullmånens sken kika in genom köksfönstret.
Bredvid mig stod två nyfikna töser och inspekterade när jag filéade bläckfiskarna. Med grannflickan samspråkade jag om hon tycker om bläckfisk. Of course, it´s like chewinggum, svarade 9-åringen. Ur det tysta skarvade Äldstingen i med: no, I don´t like it.

Jag vet inte vem av oss ryggade till mest. Må hända bläckfisken som valde att spruta ögoninnehållet på min skjorta. Grannflickan som vant sig med att ha en stum lekkamrat, skolkompisarna är stolta över att de har en tyst robot i klassen, lärarna har vant sig att tolka leenden och ögongnistan.

Den tystlåtna fröken valde att ta ut stumhetensproppen efter sju månader i Japan, varav ett halvt års engelskt språkbad. Den perfektaste engelskan rann ur hennes mun. Ingen nyhet för oss föräldrar som hör döttrarna samspråka ideligen på engelska. Hindret har varit för Äldstingen att samspråka med utomstående.

What did you say, say it again; utbrast grannflickan till Äldstingen. Under middagen hade ingen möljighet att få en syl i vädet. Äldstingen hade mundiarre -på engelska. Om jag själv skulle kunna stoltsera med samma talang på japanska. Min japanska förlikas mest med en trögstartad båtsnurra.

För Äldstingen innebär detta stora språksteg ett avslut på månaders tjatande. Äldstingen har önskat sig veckopeng, medan vi föräldrar lovat att det infaller genast hon kommunicerar med kompisar. Påfrestande tid för tålamodet, en tuff period är avslutad.

Med den första veckopengen ville Äldstingen köpa en leksak till lillasyster och ett diadem till sin, snart 2-åriga sockersöta, kusin i Finland.

Lyckans fjäril sätter sig på axeln
på den som har tid att vänta.

9 kommentarer:

  1. Vad roligt att det äntligen lossnat! Nu blir det att klasskompisarna får lyssna och vänta att Äldsting får talat sin sexmånaders "kvot" full. :) Vilken rikedom för era döttrar att få lära sig engelska i ett så tidigt skede. :)

    Kram till Er Alla! Lena & co

    SvaraRadera
  2. åh, vad glad jag blir av dessa ord. jag känner inte dig eller din dotter, men jag tror jag kan tänka mig in i situationen :)

    jättefint. detta inlägg gjorde mig glad. hoppas att ni få en bra helg och att det blir något trevligt för veckopengen :D eller den kanske sparas till något riktigt fint?!
    take care! kram

    SvaraRadera
  3. Vill man så kan man ;-)
    Att vara tyst i 7 månader är inte så illa. :-D

    SvaraRadera
  4. Härligt att läsa. Njut helgen! K Heléne

    SvaraRadera
  5. Va härligt! Tänk att ta sin egen tid på sig, så skönt även om det är påfrestande för omgivningen...

    SvaraRadera
  6. Amazing! Vad roligt för er :) Det är väl japanskan som står näst på tur då?

    SvaraRadera
  7. Oj vad roligt att höra!!! I LIKE IT!! =D Kramisar åt er alla

    SvaraRadera
  8. Hahahaha, vilken rolig historia! Underbart!

    SvaraRadera
  9. Tack för hejaropen!

    Det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål...

    SvaraRadera