måndag 4 januari 2010

Brödyoga

Mjukbröds måndag.

Vårt dagliga bröd giv oss idag
.

Idag får orden ur bönen, Fader Vår, en egen uppenbarelse. Döttrarna som gärna äter bröd har hittills fått tugga i sig det som finns på brödhyllan, vitt formbröd. Turligen hade mormor med sig ingredienser så att vi i vårt egna bageri har kunnat knåda till lite "hälsosammare" bröd.

Tills nu. Egentligen i misstag. Vi svängde in till en liten mataffär för att köpa hem en tallrik sashimi och där stod de. Aldrig hade jag som glutenallergiker trott att fyra brödskivor skulle ge mig ett brett leende. 260 gram vackert bruna och ljuvligt doftande fullkornsskivor. (Med ett ofantligt högt kilopris). Lycka!
En annan underbar lycka var yogashalan som öppnade sina dörrar efter årets semestervecka. (Alla övriga dagar yogas det på från 6.00-22.00). En inbjudande yogakalender välkomnar alla yogisar redan vid ytterdörren.

Yoga är mitt dagliga bröd.

Av knäincidenten, som inträffade i oktober, kunde jag ha valt att hänga läpp för att jag inte klarar av att utföra ett mera krävande Ashtangapass. Icke, sa Nicke.

Även om jag inte för tillfället klarar av att delta i ledd tempofylld ashtangaundervisning kan jag utföra rörelserna med modifikationer på hemmaplan. Tur i oturen har jag upptäckt Sivananda-, Vinyasa-och Freestyle yogan. Krävande yogastilar, men skonsammare för mitt knä.

Faith is the bird that feels the light when the dawn is still dark.
-Tagore

5 kommentarer:

  1. Ja, dedär knäna! Och vad fort det gick då de/det började krångla. Plötsligt stod man där och hade ont. Skönt att det alltid finns skonsammare alternativ. take care!

    SvaraRadera
  2. visst är det befriande med vinyasa yoga!!har upptäckt att jag verkligen mår bra av det! det är ju i det jag undervisar och ju mer jag håller på dessto mer lekfullt och kreativt känns det!

    SvaraRadera
  3. Hoppas det nya året börjat bra för er! Å att knät blir bra snart, men allt skall ha sin tid! HA det bra!

    SvaraRadera
  4. Så skönt du tar det med knäna! Jag ömkar mig ibland för det jag inte kan göra, men det är bara att göra det man kan. Och så kommer ändå allt till en! På det ena eller andra sättet, spelar egentligen ingen roll hur - bara att!

    SvaraRadera
  5. Det fantastiska med yogan är att den är till för ALLA oberoende av åldern och dess krämpor.

    SvaraRadera