torsdag 14 januari 2010

Syntest

Tretusentvåhundrayens torsdag.

Det är ingen tvekan om att vi bor i världens nästdyraste stad. Tills idag. När det gäller glasögon måste det vara världens billigaste stad att inhandla dem i.

Sedan jag fyllde 12 år har mitt näsben burit glasögon. Av deras dyrbarhet har glasögonen bytts ut med två års mellanrum. Summan av bågar och linser som har rejäl minusstyrka samt brytningsjusteringar tenderar att röra sig kring 500 euro. Tills idag.

I Japan fungerar glasögoninköpen således att man hittar lämpliga bågar som inom en timme har fått linser med rätt styrka inplacerade. Ursäktande bad sig optikern om att mina linser kan hämtas först inom en vecka p.g.a. mina brytningsfel.

Idag har mitt näsben fått äran att bära de hittills billigaste glasögon. Summan av kardemumman blev under 30 euro!!! Skam på torra land över de finländska optikerkedjornas skyhöga glasögonpriser. Nu har jag möjlighet att göra som Elton John. Skaffa olika designade glasögon som matchar klädseln.

Syntestet hette duga. Det gällde att hålla tungar rätt i mun och chansa rätt. Syntavlan blev rena rama hiraganatester för min del. Inte fiffigt att missa sig på tecknen. Det kunde leda till starkare linser.

En vanlig mikrofiberduk att putsa glasögonen med används även härborta. Det som är nytt för mig är en tång som har mikrofiberdynor. Enkelt och behändigt klämmer man åt tången. Båda linssidorna poleras med en lättsam handkraft.

3 kommentarer:

  1. En sak slog mig... Om de höjde priset på glasögon här lite ytterligare, så skulle det ju löna sig för oss att HÄMTA dem från Japan... Då kunde vi ju träffas över en kopp kaffe och en Fazers blå... ;)

    Hoppas att glasögonen passar och att styrkan är den rätta, måste ha varit ett test i sig att veta vad som är vad på den lokala syntavlan.

    Kram till ER ALLA! *Lena*

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja, det är bara att passa på att köpa glasögon. Bra med klämman.
    Kan man beställa av dig..?? Ha en bra dag! / K Heléne

    SvaraRadera
  3. Lena & Co, ni är mer än välkommna hit...För att följa trenden så är det kaffe vid Starbucks som gäller. Vi kan ta träffen på japanskt sätt med macha-te och daifuku.

    Heléne: Hur många önskas? Klämmorna köpes för 105 yen, dvs under 10 kronor. Kanske du blir Nordens återförsäljare.

    SvaraRadera