fredag 22 januari 2010

Skrivglädje

Fika fredag.

Fredag är speciell. Vardagarna knyts ihop och veckoslutspaketet öppnas. En fräsch dag som kryddas med de vackraste guldkornen.

Fredag är bulladag. Efter skoldagens slut blir det fikafest för döttrarna. Idag besöktes västerlandsinfluerade Mr Donut. Denna donitskedja har ett brett sortiment. Det är bara jag som inte hittar något till min kräsna mage. I stället får jag njuta av att se döttrarna tugga i sig pinfärska läckerheter.


Påtår serveras av alltid vänligt bemötande personal. I Japan existerar inte "nej". Svaret ges istället med rätt tonläge med hjälp av "ii desu" (ok).












Äldstingen hade hem en trevlig överraskning. Tidigare i veckan har de i skolan diskuterat om How friends can help each other? Idag hade de skrivit ner sina tankar kring: How other people helped us.

Dagens guldkorn gick rakt in i hjärtat. Vår förstfödda hade filosoferat och plitat ned:

Mom drives me to school på sin utvecklingsnivå. Skrivglädjen har erövrat henne som i sin tur sprider glädjen vidare till oss föräldrar.



Dagens skratt däremot kom från denna reklamskylt. Otroligt nog på engelska.
Vad tror ni realiserades?

5 kommentarer:

  1. Även min äldsting överraskade mig storligen ikväll. Vi badade bastu på tumis då han plötsligt stiger upp och skriver sitt namn på bastudörren!!! Undrar vem av oss två som var stoltare?!

    Vi önskar er en jätteskön och avkopplande helg!! Stor kram =D

    SvaraRadera
  2. Tja, jag har ingen aning om vad som döljer sej under reklamskylten.
    Kul att se äldstingen skriva. Vår dotter har denna vecka skrivit en "bok" om katten Emmi som räddar världen. :-D Härligt att följa med barnens utveckling. :-)
    Denna vecka har vi planerat och fantiserat om framtiden. Massor av tankar som behöver mogna en tid. Hjärnan är på gränsen till överbelastning, känns det som ibland.
    Mister Donut låter som ett trevligt ställe att varva ner på.
    Kram från oss alla. :-)

    SvaraRadera
  3. åh, vad gulligt. det påminner mig om när jag var liten och ritade diverse teckningar med olika budskap till min mamma :)

    hoppas att du har haft en bra söndag med din familj :) kram

    SvaraRadera
  4. Åh den där donitsen såg verkligen smakfull ut och choklad å allt! :D
    Hmm...vad som var på rea, jag undrar...godis?! =)

    SvaraRadera
  5. Jannica: Yes! Vad underbart -stoltare än stolt får du minsann vara.

    Cia: Författare i den åldern har grymt fenomenala historier. Sväva vidare på framtida moln.

    Molly: Vi kanske borde återgå till tecknadet och budskapsgivningen även i vuxen ålder?!

    Monica: Donitsen SÅG god ut och enligt min älskade smaka den lika gott.

    Reaskylten var kläder för äldre damer.

    SvaraRadera