fredag 15 januari 2010

Chokladlyx

Framradade fredag.

I Norden vet man att det vankas till jul när konfekttrallarna rullas fram i affärerna. Härborta kunde enstaka tryfflar hittas lagom till jul.

NU däremot finns lyxiga konfektaskar framradade i affärerna. Affärerna har sikte på Alla hjärtans dag som infaller samtidigt som det kinesiska nyåret den 14.2.

En ny tradition blir det i vårt hushåll under den hjärtliga dagen. Vi följer de japanska sederna. Detta innebär att det är min make som uppvaktas. Kvinnorna blir överösta med gåvor i mars.

För min del blir det att uppvakta två män. Om det är något jag älskar så är det att skämma bort mina älskade. Vi kommer att få ett kärt återseende med en efterlängtad "granne" från tiden vi bodde i teknologbyn i Otnäs.

Hans utlandskommendering i Kina gör oss nu igen till grannar. Vi är överlyckliga att han tar sig en minisemester hemma hos oss. Tervetuloa!





Inget problem att hitta konfekter. Detta är endast en bråkdel av konfekturvalet.

Det blir nog att blunda, snurra runt några varv för att sedan se på vilken ask fingert pekar.









Andra lådor som är prydligt framradade är jorgubbar, ichigo. Japanerna har en estetisk försäljning av de röda gubbarna. Undras hur japanerna skulle uppleva den finländska jordgubbsförsäljningen? Försäljaren skrapar jordgubbar i en skopa för att sedan hälla dem i en plastpåse för att totalt mosas och därtill framkalla jordgubbssaft i samma sväng.

Jag skulle gladeligen passera alla japaner till min Ekovän. Vid hennes jordgubbsparadis skulle de få plocka solmogna jordgubbar från tusentals plantor. Sätta sig ner i gröngräset och höra korna råma. Lyxigt jordgubbs-spa på den finländska landsbygden.

Ikväll fick döttrarna hem sin efterlängtade pappa. Jag fick en stunds avlastning för att samla krafter inför den stundande yogahelgen.

Familjen är samlad -om så bara en fredagkväll.

6 kommentarer:

  1. Mmmm vad man blev sugen på choklad!
    Härliga jordgubbar också...
    Hoppas du får en skön yogahelg.

    SvaraRadera
  2. Choklad! Nam. Här finns det ingen konfektask kvar i butikerna efter nyår. Jag blir ju snål på choklad nu igen. :-D
    Vi får försöka boka in en resa före Alla hjärtans dag nästa år. :-)
    Jordgubbar finns det faktiskt i butikshyllan även här i Jeppis. Odlade i Egytien och förpackade i Spanien... Dessutom står de sej röda och granna i veckotal, antar jag. Inga äkta jordgubbar med andra ord. :-/
    Ha en trevlig helg. :-)

    SvaraRadera
  3. Jordgubbar och choklad, kan inte bli bättre! Ha en bra yogahelg min vän!

    SvaraRadera
  4. Jag sade precis till min man om han inte kunde köpa choklad till mig....och så får jag se dina fina bilder. Nu är jag verkligen sugen!!!!
    Så kul att ni ska få besök. Trevlig helg och yogastund! mvh Heléne

    SvaraRadera
  5. Åh! Vilken choklad! Så fina praliner. Kram

    SvaraRadera
  6. åh, vilka fina askar och innehållet är säkert också gott :p vackra bilder också :)

    hoppas att du och din familj har haft en bra helg och att ni får en bra kommande vecka :)

    kram

    SvaraRadera