tisdag 10 november 2009

Rhododrendron

Tänksamma tisdag.

Vi bor i ett nytt land och har många nya infallsvinklar att tänka på. Skillnad mellan öst och väst, språk och kultur, religion...

I helgen körde vi förbi två unga herremän. De väckte uppmärksamhet med sitt blonda hår. Vi ljushåriga skiljer oss minsann ur mängden bland kolsvarta hårsvall. Det som mer fick mina ögon att fokusera på herremännen var deras handling. De gick med varsin ölburk i handen. Inget som en västerlänning skulle lyfta ögonbrynen för. Här är det beteendet inte en vardaglig syn.

En ny aha-upplevelse fick jag i eftermiddags. Härborta är det vanligt att frun stannar hemma efter att det första barnet fötts. Hemmafru, shufu. Mannen drar in pengarna till hushållet. Frun sköter ekonomin och ger mannen lite fickpengar av det han förtjänat. Frun ser till att hushållet löper och barnen är väluppfostrade. Barnen träffar sin pappa om helgerna eftersom arbetsdagarna töjs ut sent på kvällen.

En viss modernisering är på gång. Kvinnorna blir mer välutbildade och väljer att återgå till karriären efter barnafödslarna. Inte heller så långt tillbakas bodde mor- och farföräldrar tillsammans med den nya generationen. Alla under samma tak i de små hushållen. Denna företeelse existerar allt mindre.

Dagens nyhet fick jag lära mig när jag samspråkade med en klassmamma. Hon får INTE återgå till arbetet. Det är dålig image för hennes mans företag. Frun hålls hemma och företaget har genast en annan utstrålning. De satsar på familjen, traditioner och naturligtvis ger uppfattningen att ekonomin är i skick. Som hon själv sade. Om det går dåligt för firman då måste hon i jobb, vilket leder till att de rankas på ett annorlunda sätt. I businessvärlden kan de kulturella skillnaderna ställa till med stora missuppfattningar.

Ytterligare ett annorlunda tankesätt snubblade jag över i en Osakablogg. Skribenten var bestört över alla elledningar som går kors och tvärs och är så fula. Vad tänkte jag? Nog har jag lagt märke till elledningarna, men inte med de ögonen. Är de fula?!

Varje gång jag ligger i sängen på min spikmatta ser jag elstolpen utanför. En stabil stålpelare som klarar jordbävningar såsom tyfoner. Elledningarna erbjuder oss ljus när mörkret infaller (17-tiden denna årstid), håller vattenboilaren varm och ser till att våra luftkonditioneringsapparater fungerar. Samma föremål med olika synsätt.

Rhododrendroknoppen (dagens bild) kan jag tänka mig att många människor i stressen går förbi utan att ens notera. De befinner sig tankemässigt redan på jobbet, planerar vad som ska handlas m.m. Min uppmärksamhet fick rhododrendron i varje fall. Att få beundra blomster denna årstid känns overkligt och ovant. Det är november. En växt förbereder sig på att sprida livskraft. Det vill inte jag missa.

Through meditation and by giving
full attention to one thing at the time,
we can learn to direct attention where we choose.

-Eknath Easwaran

4 kommentarer:

  1. HejHej allesammans...

    Nu har jag startat en webshop där jag säljer mina smycken, ni får gärna gå in och kolla på dem och se om det är något som kan intressera er. Alla sakerna är inte uppladdade men det laddas upp lite dag för dag. Hoppas ni blir lite köpsugna.
    Hörs (förhoppningsvis) senare. Det hade verkligen varit jätte kul

    Gå in och kolla www.mjsmycken.blogg.se

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Hej! Det måste vara intressant med alla kulturupplevelser ni får! Kul med Rhododendronknopp. Här förbereder sig Rhododendronbuskarna inför vintern, som du vet. När blommar Rhododendron i Osaka? Det är väl betydligt ljusare i de där breddgraderna. Känner du det som om det skulle vara höst?

    Hon som var på bio date för 15 år sedan och fick "parkeringsböter"

    SvaraRadera
  3. Rhododrendron blommar tidigt i mars. Återstår att se vilka överraskningar blomvärlden erbjuder oss året runt härborta. Azaleorna är som bäst i blickfånget med sina präktiga blomster.

    Idag har varit en äkta höstdag. Regnrusk, mulet och färgglada löv som dansade runt i 17 graders värme.

    Biodaten 15 år sedan ledde till giftemål, husrenovering och tre barn för er del.

    SvaraRadera
  4. Ja, ni får säkert uppleva mycket fin Japansk växtprakt, inte bara en japansk trädgård. Har planterat en azalea som nog är vid liv men inte blommat sen jag planterade den.
    Höst och 17 graders värme! Låter som finsk sommar bara jag bortser från lövdansen. Här lätt snöfall och -1 grader.
    Inte visste jag då att jag var med min blivande make på biodate. Det var förresten Maverick som vi var och tittade på.
    HA DET BRA!

    SvaraRadera