tisdag 17 november 2009

Japansk frukost

Tillbakablickande tisdag.

Min älskade har ätit frukost på hotell i Japan under sina arbetsresor de senaste 6 åren. Oftast en blandning av västerländska- och japanska frukostingredienser. I Kyoto var det första gången som min älskade serverats en fullständig japansk frukost. (Liksom vi övriga familjemedlemmar).

Vid detta hotel fick vi tillsammans med Tokyofamiljen sitta i eget kabinett och serveras till bords av kimonoklädda servitriser.

Först i tur var:
tofu med finhackad vårlök
shisote
mugichate.











Fat på fat plockades fram.

Ris
Inlagd svartrot och rädisa
Kokt morot, japansk potatis, lotusrot, sockerärter
Stekt lax och makrill
Ägg
Tomat
Persimon
Mussel-misosoppa
Småfisk på salladsbädd






Tilltugg till riset:
Umeboshi ( salt/sur aprikos)
Saltade noristrimlor
Torkad småfisk










Vad skulle en måltid vara utan soja? Smaklös.

Doppa noriblad i soja och forma en risboll mellan rispinnarna. Mums!

Allt för estetiken, några dekorativa tandpetare.

Vi vuxna åt tills det sista riskornet slank ner.
Döttrarna gömdes bakom alla skålar och fat.
Suspekt tittade på ingredienserna och höll sig till det säkra. Ris, mizosoppa och tomat.

3 kommentarer:

  1. Nu blev jag hungrig också :)
    Roligt med dina kulinariska rapporter!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja det är verkligen annorlunda. Jag blir inte så sugen, men jag har tagit tid på mig att bara "lära mig" äta sushi...

    SvaraRadera
  3. Alla älskar helt enkelt inte rå fisk, inget värre än så. Det finns så mycket annat att gotta sig i.
    Min älskade äter rå fisk, men inte kokt. Jag skulle kunna leva enbart på fisk.

    SvaraRadera