lördag 7 november 2009

Ny-nyare-nyaste

Långfilms lördag.

Vi bytte hyrbil senaste vecka. Den första Toyota Vitzen började gnissla. I byte fick vi en ny bil från 2009, endast körd 8000 km. Detta fordon får vi fräsa runt med tills april. Då ska biluthyrningsfirman serva bilen. Nu är det bara att tuta och köra.






Dessa två produkter är nya och obekanta för mig, tungskrapa och sesamolja. Nyare och mera utsirlade tungskrapor finns säkert ute på marknaden. Tack vare Amazon levererades varorna direkt hem till oss. Enkelt och behändigt.

Mina mornar inleds med tungskrapning (tre gånger) för att avlägsna nattens toxiner. En behändig procedur för att finna rätt doscha, är att kontrollera salivets färg.

Vata = brun eller svart saliv
Pitta =rosa, röd eller grön saliv
Kapha = vit saliv

I morse hade jag en överbalans av vata. Det innebär dock inte att min saliv skulle ha sett ut som om jag tuggat i mig ett kilo lakrits. En svag nyans av svart. Hittills har nyansen gått i rosa. Med hjälp av detta vet jag vilka asanas jag kan tillämpa under morgonens yogapass. Smidigt!

Med sesamoljan utför jag Nasya (droppar i näsan och masserar ansiktet). Gundush innebär att jag gurglar med 1 tsk olja för att rengöra munnen ytterligare från toxiner. Efteråt är det dags för tandborstning. På kvällen masseras fötterna och hårbottnet med oljan. Oljan är utmärkt för helkroppsmassage.
Den nyaste investeringen hämtade min älskade tillsammans med döttrarna i går kväll. Min mammas sponsorerade födelsedagspengar placerades på en mer avancerad kamera. Jag älskar att fotografera. Det ska fungera utan krångliga inställningar. Inte siktar jag på att bli proffsfotograf. Min avsikt med fotografierna är att fånga dagen, carpe diem. Tack vare en bild kommer jag ihåg känslan och händelsen betydligt lättare än en lång textrad. En bild säger mer än tusen ord!

Den nyaste nya händelsen för min del idag var Free style yoga. Yogaläraren sprider en skön atmosfär i shalan med de tryggaste bevakande ögonen och omsorgsfulla assisteringar. Total tillit. Som nybörjare inom denna yogastil kunde jag inte ha landat i tryggare händer. Ett yogapass som ständigt framkallade aha-upplevelser.

Där stod vi som ballerinor för att hitta den rätta avslappnade känslan i skuldrorna. Humoristiskt, men med stort allvar. I yogan ska vi inte glömma att skratta och le. Vi lever livet och njuter.

3 kommentarer:

  1. Oj va spännande om olika färg på saliven, har aldrig hört det förut. Jag gör rent min tunga varje morgon men med fingrarna. Det jag har lärt mig är att pek-lång-och ringfingret ska massera tungan, med tummen masseras gommen, sedan tar jag en mjuk handduk och tar bort beläggningen på tungan. Det låter lite hårt med en skrapa men det kanske det inte är? Sedan "mjölkar" jag tungan. Under hela proceduren får man många kräkreflexer och det "ska" man också få, det som kommer upp är kapha överskott från natten. Har jag lärt mig :)

    SvaraRadera
  2. Grattis till alla nya saker!
    Hälsningar från ett vitt pedersöre. :-)

    SvaraRadera
  3. Tungskrapan ska helst vara av stål. Din fingermetod ska jag också prova på. Tungskrapan framkallar även kräkreflexer. (Jag kunde doktorera i det området efter att ha kräkts under tre av fyra graviditeter).

    Hoppas snön stannar fram till jul!

    SvaraRadera