onsdag 18 november 2009

Massage av jordbävning

Omskakade onsdag.

I morse var det mörkt när jag tassade upp vid 6-tiden. En halvtimme senare kikade dagsljuset in på yogamattan. Temperaturen varierar från 6-12 grader om dagarna. Utan isolering, golvvärme och enkla fönster sitter yllesockorna bekvämt på fötterna. 17-tiden är det kolmörkt.

Min studiedag utbyttes till exkursion. Äldstingens klass behövde stödtrupp under utfärden till Osaka water museum. En omväxlande studiedag inte bara för mig utan även för de ivriga 6-åringarna.

De har forskat om vattentemat de senaste veckorna. Lärt sig nya vattenord, klippt ut vattenrelaterade bilder och ritat vattenhändelser. Under forskningens gång har de bl.a. funderat varför det inte kommer fiskar ur vattenkranen.

Idag torde de alla veta vad som händer med fiskarna. De har fått följa med hela vattenfiltreringen från vattenpumpen ute till havs tills tappningen hemma. Barnens favorit var att stå intill en blåskärm och via monitorn se sig själva simma bland fiskarna i havet.


Jag misstänker att en och annan i barnaskaran darrade läpp när åskan drog förbi Osakas största sjö. Inomhus. En konstruktion av sjön med havsdjup och deltaland. Barnen fick se regnmolnen dra upp och med dunder och brak fylla sjön med störtregn för att sedan torkas upp av solens strålar.

Endast 9 år tillbakas i tiden investerades ett effektivt vattenfiltreringssystem i Osaka. Vi dricker ändå inte kranvattnet p.g.a. en bismak till det vi är vana att klunka ner i Finland.

Förutom vattenmuseét har jag provat på fåtöljmassage idag. Fåtöljen förvandlades en kort stund till en vibrerande stol. Matbordets glasskiva vibrerade i samma takt. Nu vet jag hur en lindrig jordbävning känns. 3,4 på richterskalan noteras, men inte så att jag skulle ha sprungit ut ur huset. Stundens allvar lärde mig att reaktionsförmågan ska vara extremt snabb under högre styrkor.

2 kommentarer:

  1. En av japans fördelar, vibrerande stolar. ;-)
    Bra att det inte var nån större jordbävning.

    SvaraRadera
  2. Vi människor är som pyttesmå myror när naturens kraft drar fram. Denna gång gick det att ha humor med i händelsen och en lärdom för framtida skalv.

    SvaraRadera