onsdag 14 april 2010

Vardagslyx

Orchidé onsdag.

Famnen full med vackra orchidéer bar jag med mig idag från blomsteraffären. Det kallar jag vardagslyx. Denna blomsterprakt har alltid varit kronan på verket för mig. Ett minnesvärt orchidéhimmelrike har jag fått uppleva under våra semestrar i Thailand. Dessa blommande juveler var överallt, planterade i rabatter, i enskilda krukor eller som snittblommor.




I Japan är krysantemen nationalblomman, men orchidén klassas som ett lyxblomster. I samband med en nyöppnad affärsverksamhet överräcks enorma orchidéer för att lyckönska de nya företagarna.

I fredags besökte jag och döttrarna ett nyöppnat café runt hemknuten. Mina blickar studerade mera de vackra blomsteruppsättningarna än de läckert doftande bakverken.




I morgon öppnas en dörr som stått på glänt och väntat ...

To find out what you love to do
demands a great deal of intelligence; because,
if you are afraid of not being able
to earn a livelihood,
or of not fitting into this rotten society,
then you will never find out.
But,
if you are not frightened,
if you refuse to be pushed into the groove
of tradition by your parents,
by your teachers,
by the superficial demands of society,
then there is a possibility of discovering
what it is you really love to do.
So, to discover,
there must be no fear of not surviving.

- Krishnamurti




Till min Ekovän (som är orchidéfantast) överräcker jag dessa unika rosor.

GRATTIS till examen!

Well done!

2 kommentarer:

  1. Åh, vilken fin dikt. Sant men ibland svårt att leva efter fullt ut.

    SvaraRadera
  2. Lättare att läsa dikten, än att fullfölja den i praktiken! Ack, den som ger sig.

    SvaraRadera