tisdag 6 april 2010

Den som lever lär

T-skjorts tisdag.

I dagarna två har vi haft äkta finländsk sommar i Japan. 24 graders värme med svalkande bris. För oss nordbor är detta otroligt, men sant. Det är den 6 april och Äldstingen var överlycklig över att få klä sig i shorts och t-skjorta till skolan. Yngstingen håller hårt fast vid klänning, året runt.

När jag gick i skolan kunde jag inte begripa vad min kompis menade med ordspråket gråt inte över spilld mjölk. I stället för en förklaring fick jag kommentaren: Du skulle inte passa som lärare. Idag kan jag bara konstatera: Inget ont som inte har något gott med sig. Trots att jag inte fattade ordspråket då, blev jag lärare. För av barn och dårar får man höra sanningen.


En fågel i handen är bättre än tio i skogen.













Gammal kärlek rostar aldrig.













Såga inte av den gren du själv sitter på.


















Kaka söker maka.













Även den som går sakta kommer fram













I de lugnaste vattnen går de största fiskarna.


















Låta maten tysta mun.













Som man sår får man skörda.













Lika barn leka bäst.













Borta bra men hemma bäst.













Sådan herre sådan hund.


















Den som spar han har.













Många bäckar små gör en stor å.













Kasta inte sten i glashus.













Låt inte gräset gro under fötterna.













Pengar växer inte på träd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar