fredag 9 april 2010

Prioritering

Frog fredag.

Idag önskar jag att jag vore grodan på bilden intill. Få ligga avslappnat under ett körsbärsträd och spotta. Njuta av vädret och filosofera. Dofta på blommorna och se molnen sväva förbi. Den japanska naturen är för tillfället
s-a-g-o-l-i-k-t vacker. En skönhet jag bara trott att existerade i fantasins värld.

I kväll undrade min Älskade varför mjölkpaketet stod i kärlskåpet. Så kan det gå när tankspriddheten tar över för husmor. Inte ens skräppåsarna vandrade av sig själva ut till den sedvanliga fredagstömningen. I morgonrusningen glömdes Yngstingens jacka hemma, vilket behövdes i dagens blåsväder. Dessutom lyckades jag hinka i mig tre dagar gammal juice under morgonmålet. Smaken trodde jag berodde på den nya fruktblandningen. Hmm. Dags att dra i nödbromsen.




Den senaste veckan har öppnat nya dörrar i vår familj. För att få ekorrhjulet att gå långsammare har andra dörrhandtag hållits orörda. Vissa dörrar förblir stängda. Ibland gäller det att stanna upp. Andas. Tänka klart. Blicka mot nya dörrar.

Idag blev yogastudions handtag orört. Istället grabbade jag tag i en dörr som länge stått och väntat på att låsas upp. Tandläkarbesök. Innan Japanflytten meddelade min tandläkare att en plomb inte ser vacker ut, men hoppades att den skulle hållas tills den årliga granskningen. Icke, sa Nicke.

Idag fick en privat japansk tandläkare ingripa. Fint samarbete hade vi. Jag fyllde i vart annat engelskt ord (under tiden som munnen var tom på verktyg). Aldrig förr har jag varit med om att komma på återbesök följande vecka. Inte heller har jag fått tandläkartid samma dag. Den finländska kommunala tandläkarkostnaden har rört sig kring 50 euro med månaders väntetid. Idag blev plombarbetet värderat till 14 euro. (Visserligen går 400 euro av min Älskades månadslön till sjukförsäkring).

Jag har valt att inhibera en intressant yogaworkshop i morgon för att i stället göra som grodan. Slappa under körsbärsträdet med min familj. Där kan jag ligga och fantisera om en dörr som redan står på glänt.






Many of us are not happy with the present state,
but fear changing might make it worse.

5 kommentarer:

  1. åh, vilka underbara bilder! hoppas att du och din familj får en underbar helg :) ta hand om dig! kram

    SvaraRadera
  2. Skönt att du valde vilan, den är ju lika viktig. Och jag blir mer och mer sugen på Japan, ju mer du visar här! Ha en skön helg Sue!

    SvaraRadera
  3. Rätt prioriterat. Tror jag. Ibland får man tänka att för mycket av det goda inte heller är bra, hur gärna man än ville. Jag är övertygad om att krafterna och lugnet återkommer efter en stund under den ljuva blomsterhimlen. Kram till dej!

    SvaraRadera
  4. En dag med familjen uppe i bergen bland körsbärsträden var den bästa medicinen för kropp och själ.

    SvaraRadera
  5. Jag ska nog köpa ett körsbärsträd och planera i vår trädgård. Kram

    SvaraRadera