onsdag 21 april 2010

Uppmuntra

Olikhets onsdag.

Vi är lyckligt skattade av att ha två döttrar. De som Skypar till oss tenderar att blanda på töserna. Utseendemässigt lika, men till karaktären helt olika. Ett axplock av deras motsater:
I matväg äter Äldstingen pasta och Yngstingen bara såsen. Ena tar glassen andra bara struten.
I skolan är den ena tösen utåtriktad och den andra mera tillbakadragen.
I lekrummet bygger Yngstingen pussel och Äldstingen pysslar.

Med tre års åldersskillnad kommer döttrarna naturligtvis alltid att befinna sig i olika utvecklingsfaser. Som föräldrar gäller det att alltid uppmuntra barnen och se till att de får den kärlek de behöver. Således kan de utvecklas till de personer de vill vara.

Uttrycket JAG ÄLSKAR DIG kan aldrig användas för mycket. Ju oftare desto bättre. Får inte barnet höra det kommer inte barnet att lära sig att älska sig själv. Grunden till självbekräftelse infaller från födseln till 7 års ålder. Fram till den åldern tas alla uttryck automatiskt upp av det undermedvetna.


Den viktigaste grundpelaren: självkänslan. Med en god självkänsla älskar du dig själv oberoende vad som än sker. Du vet att du duger utan att behöva göra dig till för andra. Självkänslan består däremot kan självförtroendet göra sina tillfälliga utspel.

Små barn små problem, stora barn större problem. Ett sätt att ta tjuren vid hornen är att bada barnet i villkorslös kärlek. Dagligen. Ett steg närmare att undvika att barndomens trauma gör ett vulkanutbrutt i tonåren.










Dagens bilder i bloggen är konstverk som jag fotograferat vid Äldstingens skola. När jag idag vandrat omkring där har jag sett diverse olika personligheter. De är alla värdefulla på sina sätt. Vilka begåvningar!















Grade 4 hade plockat fram sina klasskamraters olikheter.

I detta exempel är eleven en tänkare eftersom:
Även om de andra eleverna inte förstod, hittade de ordlistan, istället för att fråga läraren.

Smart!







Denna elev är ordningsfull.

När han gör elaka saker berättar han sanningen, även om han råkar ut för trubbel.











Exempel på en omtänksam personlighet.

Vid mellanmål fångades jag av flickorna, Eddie gjorde slag i saken och betedde sig som en gorilla och jagade iväg dem så att jag räddades.









Älska dig själv!
Från insidan och ut.
Då hålls glädjen alltid levande.

4 kommentarer:

  1. Det verkar som syskon ofta är mer olika än lika till sin karaktär! Bara alla får plats att vara på sitt sätt så. Älska dig själv, det tar jag med mig idag!

    SvaraRadera
  2. själv kan jag inte sluta förundras över hur fantastiskt olika mina pojkar är...
    dag och natt
    underbart och svårt samtidigt...de som är bra för den ene kan vara förödande för den andre...

    håller verkligen med om dig att de hursomhelst handlar om kärlek.

    SvaraRadera
  3. Grunden startar från att vi vuxna är kapabla att älska oss själva för att sprida äkta kärlek till våra guldgryn och omgivning.

    Barnen är experter på att absorberar det osagda. -Tala är silver, men tiga är guld- rekommenderas inte i förmedling av kärleksbudskap.

    SvaraRadera
  4. Jag vill skicka en hälsning till dagens födelsedagsbarn! Hoppas ni har det bra och hinner fira tillsammans hela familjen!

    .
    .
    .
    Visst är det konstigt att barnen blir så olika även om de är gjutna i samma form och fått samma uppfostran. Slutar aldrig att förvånas över detta "fenomen".

    Ha det bra!
    *KRAM* Lena & co

    SvaraRadera