lördag 24 april 2010

Yin och yang

Lektion lördag.

Det fantastika med att undervisa yoga är att få så frön. Energifrön. Bevittna hur trötta, spända kroppar fylls med näring och ansikten målas rosenröda och pannan stämplas med orden A-V-S-L-A-P-P-N-A-D.

Efter att jag avslutad min yogalektion blev det cykelfärd ute i eftermiddagssolen med familjen. Ett ypperligt sätt att få balans mellan yin och yang. I naturen består allting av två motsatta krafter som samverkar.


Yin energi (kroppens inre)

kvinna, måne, fukt, jord, vila och kyla















Yang energi (kropps yta)


man, sol, ljus, himmel, aktivitet och värme.









Den kinesiska filosofin följer de fem grundelementen, Wu Xing, och betyder fem rörelser.
Ordet wu betyder fem.
Ordet xing betyder som
substantiv; stig, rutt,
verb; att åka, att gå.
Vi har gått runt vår hemrutt och doserats med

VATTEN









TRÄ


















METALL













visualiserat ELD (om man hettar palmolja)













JORD













En storstad gör många människor i obalans. Så länge man vet de rätta knepen som får en att hållas i balans spelar det ingen roll var man bor.

4 kommentarer:

  1. *känner doften av pionen*

    SvaraRadera
  2. hej jag och min pojkvän ska ev till osaka i höst och jag undrar om du skulle kunna tipsa om lite yogaställen mm?
    Maila gärna mig på ellinor.frankel@hotmail.com

    tack på förhand Ellinor

    SvaraRadera
  3. Låter härligt med din undervisning! kram

    SvaraRadera
  4. Cia:
    Pionerna utanför posten sprider en guldkant för vardagen, såväl för lukt-, syn och känselsinnet.

    Ellinor:
    Bra val att söka er till Japan till hösten. Lämpligt väder och färgsprakande natur. Ser fram emot att få guida er.

    Annika:
    Jag har hittat hem!

    SvaraRadera