måndag 19 april 2010

Lyssna till ditt hjärta

Monolog måndag.

Caroline af Ugglas är en kvinna med karaktär. Hon berättade i en morgonsoffa att antidepressiva varit hennes partner i åtta år. Hon hittade en annan väg att leva sitt liv. Lösningen var att tillbringa två dagar i veckan ensam med sina hästar ute i skogen. Det ger henne balans.

Mitt stjärntecken är vågen. För mig är det ytterst viktigt att hålla "livsvikterna" i balans. Jag är en utåtriktad, intuitiv, logiskt tänkande och organiserad person. Alla vikter behöver en motvikt för att hålla mig i balans.

Idag har jag fått några timmar tid för mig själv.
Andas.
Ensam i parken.
I sällskap av en bra bok.
Under ett blommande körsbärsträd.
Monolog.

Det ger mig en snabb utjämning när den tyngsta vikten dragit mig ner under vattenytan.

OCH
Yoganandas kloka ord:


Happiness lives in giving yourself time to think
and to introspect.
Be alone once in a while,
and remain more in silence.


Igår fick jag frågan av min yogakompanjon:
Känner du dig ensam i Japan?

Svaret löd: Ensam? Jag önskar jag hade mera tid för mig själv. Utan tro på mig själv skulle jag vara ensam var än jag skulle bo i världen.



...vart jag mig i världen vänder
står min lycka i Guds händer.




The value of life does not depend
upon the place we occupy.
It depends upon
the way we occupy that place.

-de Lisieux



Home is where the heart is!

2 kommentarer:

  1. Balans. Mittemellanvägen. Den röda tråden.
    Och med båda fötterna i stövlarna - på jorden :)

    SvaraRadera
  2. Vi sköter om datorns hårdskiva och skyddar den från att virus ingriper. Lika omsorgsfullt ska vi vårda vår själ för att fungera, utan onödiga bortkopplingar.

    SvaraRadera