måndag 31 maj 2010

XXXL

Megapussi måndag.

Min Älskades amerikanska kompanjoner var lite suspekta när de under en bastukväll i Finland bjöds på chips. När det utanpå påsen gjordes reklam för MEGAPUSSI hade de all anledning att tvivla på innehållet.

Idag styrde jag iväg till CostCo i sällskap med två andra mammor och sex barn. Denna USA-ägda stormarknad (nionde i världstoppen) fick oss att totalt glömma att vi befann oss i Japan. Utlänningarnas träffpunkt, engelsk skyltning och utländska läckerheter. Allt från blåmögelost och nanbröd till gummibjörnar och vitaminer. Vi har idag fått bekräftat att allting är B-I-G i USA. Allting fanns i XXXL-förpackningar. Inte endast toapapper, schampo, gladpack och tvättmedel.

Det kändes nästan som om vi handlade inför en storstrejk eller för att starta hemförsäljning. För första gången i livet har jag köpt hem 32 mikropopcorns-påsar. (I de japanska affärerna säljs endast majskorn att tillreda i kastrull). Chipslagret är säkrat för en lång tid framöver. En påse transfettfri potatischips vägde 980 gram och majschips hela 1kg 130 gram.

Döttrarna har nu 1,8 kilo organiska Nalle Puh kex att mumsa i sig medan de ritar vackra konstverk på 648 färgglada ark.

















Min Älskade behöver inte längre inhandla sitt Nivealager under Finlandsresorna. Nu vet vi var dessa varor hittas i Japan.












Jag får klunka i mig 100% "exotisk" tranbär-vindruvsjuice. 4,6 liter... ska väl räcka veckan ut.

4 kommentarer:

  1. Hahaha! Amerikaner kan verkligen göra det stort :)

    SvaraRadera
  2. Otroligt!
    980 gram chips räcker säkert en stund. 1,8 kilo kex.. Inte underligt att amerikanerna är "lite kraftigare" än japanerna.
    Jag hoppas saften går att förvara i rumstemperatur. Om ni ska få en den där dunken i det japanska kylskåpet får ni problem :-D

    SvaraRadera
  3. Big is beautiful... eller hur det nu var :)

    SvaraRadera
  4. T och jag tänkte sätta innehållet ur vår MEGAPUSSI i vrångstrupen när jag högt läste dina skriverier!!! Fniss i kvadrat vad vi skrattade medans vi mumsade i oss Manhattan =D =D =D =D

    SvaraRadera