fredag 14 maj 2010

Onsen

Foreign fredag.

Efter gårdagens yoga erbjöd min elev att skjutsa mig hem. Tacksamt och bekvämt. Bilfönstren rullade hon ner istället för att maximera upp AC. En vatadosha som jag är allergisk mot luft eller närmare bestämt stormande vindar. Inombords och utombords. Jag undviker luftig mat som skapar luft i magen. Utomhus snurrar jag halsduken runt nacken för att undvika vindens obalanserande påverkan.

I morse vaknade jag och ordet b-e-k-v-ä-m existerade inte. En fruktansvärd huvudvärk och vänstra sternocleidomastoideus, den sneda halsmusklen, var knappt rörlig. Yogamattan blev orörd.





I stället för dagens yogaklass blev det ett besök 2 kilometer borta. I hopp om att mota Olle vid grind fick de japanska heta källorna, onsen, fungera som mellanhand.

De heta källornas temperaturer varierar mellan 38-43 grader. De är placerade inomhus som ute samt utrustade med ångbastu och vanlig sauna. Onsen har många helande egenskaper för vår hälsa. Det heta vattnet lindrar allt från allahanda muskelvärk och hudproblem till förstoppning och diabetes.

Det övergripande med denna japanska turistattraktion, Onsen-ryoho är att regelbundet bada för att uppehålla hälsan,vacker hy, normalisera obalans och undvika sjukdom. En meditativ möjlighet mitt i storstadsstressen.




Dagens Onsen landade inte på min meditativa skala.

Jag vill inte sitta i bastun och titta på tv, eventuellt lyssna på musik. Intill de heta källorna utomhus stod ett 50 tums tv och förevisade kokkonster. Lyckligtvis hittade jag mitt mecca, ångbastun som doftade som min mormors kryddkakor. Tyst. Fuktigt. Vattendroppar som rörde sig sakta nerför väggen. Fötterna fick dingla ner från bänken och röra sig ljudlöst i den ljumma vattnet. Där kunde jag mediterar tills en japanska från "Nyfikenhetspressen" satte sig bredvid. Tystlåtet och kortfattat försökte jag artigt visa att jag inte kom för pratterapi utan värmeterapi. (En stor del av japanskorna kommer till onsen för
vikt-minsknings-terapi).




Lagom tills jag hämtade Äldstingen och hennes kompis från skolan kom en klassmamma fram till mig. Var det du som var till onsen idag? Jag hörde att det var en utlänning där.

Ja, ankdammen är inte långt borta i en miljonstad. Den del av Osaka som vi bor i omfattar endast 130.000 invånare. Till sanningen hör att utlänningar tidigare inte fått besöka onsen. Ännu i dagens läge finns det ett fåtal onsen (av tusentals) som inte välkomnar utlänningar. Ett absolut förbud är: inga tatueringar.


5 kommentarer:

  1. Otroligt intressant!
    Olika kulturer men ändå den där rädslan för "utlänningar"...som om man skulle vara smittad av något för att man inte ser likadana ut...
    Följer din blog med stort intresse.

    Marika

    SvaraRadera
  2. Läser att du kan mycket om AyurVeda. Visst är det intressant. Jag vill lära mig mer och läser just nu en bra bok. Har du fler tips? Kram Heléne

    SvaraRadera
  3. Så härligt det är att läsa hos dig och om din vardag, spännande insikter hela tiden. Vilka vackra bilder! Och det här med vinden, jag är precis som du, men har aldrig sett mig som vatta-dominant. Hmm, måste undersöka det här ordentligt på djupet tror jag. Och tänk att ha ett badhus i närheten med varma bad, vilken lyx! Den unnar jag dig av hela mitt hjärta!

    SvaraRadera
  4. I Japan bor det 1,5% utlänningar, motsvarande procent utlänningar i Finland är 3.
    Det är inte lätt att få uppehållstillstånd. Min Älskades arbetstillstånd tog sin tid, vilket fördröjde vår flytt hit med två månader.

    Enligt det japanska systemet får jag inte ha eget bankkonto eftersom jag inte har "uppehållstillstånd" utan är här pga av min man.

    SvaraRadera
  5. Tv i bastun låter ju lite uch... Det kan ju inte vara lika hett i den japanska bastun som i den finska ifall man skall orka följa med ett program från början till slut =0 Ojdå, hör att jag och min tatuering inte har någon chans att få njuta av ett Onsen-besök då inte...

    SvaraRadera