måndag 10 maj 2010

Lycklig allmänbildning

Mjölkande måndag.

Yngstingen kom hem på eftermiddagen med dynga under skorna. Kodynga. Hennes långa blonda hårsvall liksom kläderna var indränkta i äkta ladugårdsdoft. Hennes klass har varit på exkursion till Osaka Fumin farm. .

Det är bra att storstadsbarnen kommer i kontakt med livet på landet. Det är allmänbildande att lära sig varifrån mjölken kommer, även om det inte dricks så mycket av den vita kalciumbomben härborta. En upplevelse för livet att få med klena barnafingrar klämma åt kons spenar istället för att hälla mjölken från en tetrapak.

Husdjur förekommer knappt i de japanska hushållen, vilket gör att barnen minsann bör komma i kontakt med alla sorters fyrbenta håriga djur. Ute i naturen finns det för tillfället vitklöver i mängder. Inte utrymme för betande kor att valla på, men lagom areal för rastande voffsar. Och en och annan vidskeplig japan som söker efter den eviga lyckan i en fyrklöver.

Min lycka blev speciellt tillfredsställd i lördags. Dagen spenderade jag på yogamattan, vilket i sig inte är något ovanligt. Nyhetens behag var att få spendera tid med Jason Crandell, Yoga Journals frontfigur. En yogini med rötterna i Iyengar yogan.

Under morgonpasset stod det höftöppnare och armbalans på agendan. Många nya insikter och lättnadens suckar. Styrka är viktigt, men inte det viktigaste. Vi kommer inte framåt endast med rå styrka. När koncentrationen vid armbalanseringen är lagt på höften och neråt fungerar många avancerade positioner galant. Eller genom att helt enkelt bryta ner positionen i mindre bitar istället för att fixa den med "våld". Jag fick många endorfinkickar när jag klarade av att bära min egna kropp i olika vinklar med armarna som grundpelare.

Eftermiddagen var skapad för oss yogalärare. Där var mina yogalärare som den senaste tiden tittat på mig med förstorningsglas. Nu var jag en i gänget. Under guru Crandells lära fick vi nya synsett på att bilda sekvenser. Han har sett spända yogalärare försöka undervisa avslappning, vinyasalärare lotsa en klass mer likt aerobic, perfekta sekvenser av vackra asanas utan lärarens njutning och engagemang. THE BIG PICTURE är hans rättesnöre. Återigen mängder av ideér att bolla vidare på.

Med Shiva som vakar över mig i yogashalan får jag mantra på med Om-Na-Mah She-Va-Ya. Shiva tar bort den dåliga energin för att ge utrymme för den personliga positiva utvecklingen.

4 kommentarer:

  1. Roligt att få en glimt av din yogavärld.
    Om Namah Shivaya är ett underbart mantra, det kommer till mej med jämna mellanrum. Liksom av sig självt :)

    SvaraRadera
  2. Jag älskar det mantrat & sjöng det jätteofta när jag var gravid. Namaste

    SvaraRadera
  3. Låter som en klok och kunnig lärare. Namasté!

    SvaraRadera
  4. Jag har en väldigt fin yoga skiva som heter Invocation som jag brukar ha på i salen när mina elever droppar in, det är bla John Friend, Krishna Das och Manorama som är med på den skivan.De gör 8 sånger som alla eg bara shantar Om namah shivaya. Jag kan bara lyssna på den när jag känner mig stark annars börjar jag alltid gråta!

    SvaraRadera