torsdag 13 maj 2010

Sivanandatrekant

Trekants torsdag.

Idag skrevs det historia, igen. Jag har inlett min första Sivananda undervisning. En yogastil som ligger mig varmt om hjärtat. En yogaform som har sin fokusering på positioner som först bygger upp vår styrka och därefter avrundar passet med positioner som sträcker våra muskler och ligament. Avslappningsövningar med jämna mellanrum bakar in hela yogalektionen i ett nötskal.



Till premiären kom hela två stycken nybörjaryoginis. Begreppet Sivananda är nytt för japanerna. I Japan är det Bikramyoga som regerar. Yogaformen som går ut på att utföra 26 positioner i 40 graders värme. Motpolen är lugnaste lugna Hathayoga för att inte bli svettig. Klar indelning av de yogande japanskorna, svettas ordentligt eller inte svettas alls, det är frågan.





Nyöppnade English communication school erbjuder mig ett utrymme för hela å-t-t-a yoginis. Helt normalstort utrymme i japanska mått mätt. Få se om klassen blir fylld, eller inte?! Dagens trekant var i alla fall gemytlig och gav mersmak för oss alla involverade.









Intill yogaställer finns en mäktigt lång rad av rosenbuskar i regnbågens alla färger. Getingen tillfredställde sig minsann på dagens nektarranson från alla utslagna rosenknoppar.

I Sivanandan är huvudstående den första positionen. Enligt Swami Sivananda (yogaformens grundare) hämtar vi vårt nektar från denna position .




Headstand invigorates, energizes, and vivifies.
It is a true blessing and a nectar.
Yoy will find real pleasure and exhilaration of spirit in this asana.

3 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt att du är igång och undervisar. Intressant också att huvudstående är den första positionen. Menar du att den alltid är med i passet eller lärs ut oavsett om det är nybörjare eller mer erfarna personer som kommer? Nu blir jag nyfiken.. Har hört så mycket om just detta och försiktighet-tänkande osv.
    Maria

    SvaraRadera
  2. Sivananda består av 12 grundpositioner. Asanas anpassade enligt nivå.
    Naturligtvis ska/kan inte en nybörjare huvudstup slänga upp benen till sirsasana. OMG!
    Gårdagens "huvudstående" övade vi genom att bygga upp styrka i armar och mage. Det blev en variant hunden-delfinplankan-delfinen. En tillräckligt stor utmaning för mina yoginis.

    Det som krokigt ska bli ska böjas i tid...även spikraka sirsasana.

    SvaraRadera
  3. Okey, då är jag med. Jo, klart att man måste bygga upp styrkan först, annars går det ju inte. Det var det jag tyckte var lite märkligt. Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera