fredag 21 maj 2010

Auf Wiedersehen

Frångående fredag.

På engelska betyder yoga i korthet: to yoke. Vi använder kroppen som ett redskap för att ta oss fram. Idag har jag plogat fram på mattan och utanför shalan.

Min Guldvän har många talanger och en av dem är att scrappa. Regelbundet får vi det ena alstret vackrare än det femte. Så även idag. Tack! Hon lyckönskade mig för min yogaskolning. Fullträffen var att hon placerat positionen PLOGEN, halasana, som pärmbild.


Mitt plogande som yogainstruktör vid English Communication School varade hela f-e-m yogasessioner. Utan lön. Där gick de finländska och japanska moralerna isär. Jag valde att inte skriva under arbetskontrakter pga att min lön skulle jag ha fått betala själv. Det skulle bli (och blev) dyrare att ha bilen parkerad än den utlovade lönen.

Ekonomiskt må jag ha lämnat skolan tomhänt, men inte erfarenhetsmässigt. Med 34 år på nacken har jag lärt mig att använda ordet NEJ. Jag vet vad jag vill och siktar dit jag ska. När något osar "utnyttjande" då är det dags att blicka vidare mot nästa dörr. I och med detta behöver jag inte sörja det jag saknar utan får istället glädjas åt det jag har. Redan i morgon har jag möjlighet att delta i en intressant workshop istället för att undervisa.


Världen bringar sorg och lycka
himlen bringar sol och regn
men en tröst du alltid får
med en liten kaffetår.

Lyckliga har vi töser varit idag över att pappa kommit hem från vårt andra hem 8000 km borta. Ingen semesterresa hade han trots värmebölja, men kära återseenden och givande mötesförhandlingar.

Familjefredagen skålades med iskall mjölk, jordgubbsbakelser och cappuccino.

4 kommentarer:

  1. Bra val. Du har säkert många nya uplevelse att se fram emot.
    De valde fel tjej att bråka med. ;-)

    SvaraRadera
  2. Visste direkt vem som skulle få ett kort med den stämpeln första gången jag såg den!.. ;)

    Roligt att höra att "pappa" är tryggt "hemma" igen. Värmeböljan tog han tyvärr med sig... ;)

    Det var ett mycket uppskattat återseende av oss alla! Att han tog sig tid att komma hit en vända, trots hans intensiva program.

    Tusen tack! Vi ses snart! :)

    *KRAM* "Guldvännen" & co

    SvaraRadera
  3. Att ta seden dit man kommer är alltid viktigt, till en viss nivå. Må jag vara en blond utlänning, men inte utsätter jag mig för att bli någons dörrmatta. En moral som ska gälla alla oberoende av nationalitet och utseende.

    Värmeböljan har vi fått njuta av tillsammans hela familjen. den gångna veckan har temometern visat över 30 grader.

    SvaraRadera
  4. Vad strong du är! Ofta tror jag det är enklare att vara tuff eller stå för det man tror på i sin hemmiljö. Inte lika enkelt som borta :) Men du verkar ha skinn på näsan - låter som du valde helt rätt för dig! Kram

    SvaraRadera