fredag 19 juni 2009

Sayonara Finland

Midsommarafton, vad är det? Detta år har midsommarfirandet blivit satt till sidan av all förberedelse inför flytten. Vår midsommar får titeln: fira midsommar spartanskt-utan mat i kylen och i ett tomt hus.
I alla fall lyckades jag få en åtta timmars nattsömn innan Äldstingen ville ha biologi- och geografilektion. Morgonens funderingar löste sig när Äldstingen fick förklarat varför det är varmare i vissa länder och hur grisen kan prutta med knorr. Yogapasset skedde medan döttrarna mumsa i sig jordgubbar framför tv:n. Denna sommar får vi inte smaka på egna ekologiska jordgubbar.
Reseväskorna har matats med de sista nödvändigaste tingester. Vilken syn det måste ha varit när jag med min 50 kilos kroppsvikt sitter på kappsäcken och försöker låsa fast den.
En sista spelstund vid pianot för ett tag. En genomgång av diverse vackra låtar. Nanne&Peter Grönwalls "Det vackraste" betyder mycket i vår familj. Min man spelade ofta låten medan flickorna växte i min magen. Även för våra barn Lovisa och Valter som aldrig fick se dagens ljus. Nu får jag spela den när döttrarna kan sitta bredvid och lyssna. Mäktigt!
Jag brast i tårar när jag spelade "Thats what friends are for". Vi har många goda vänner som vi skiljs från ett tag, även om träffarna fortsätter via internet. Vill plocka ut frasen: Keep smiling, keep shining, knowing you can always count on me, for sure, that´s what friends are for.
Kvällen tillbringade vi flickor med våra ekovänner. Även om vädert var på kyligare sidan finns det alltid värme i vår vänskap. Dagen till ära blev vi bjudna på deras ekologiska nypotatisar och biffar utan tillsattsämnen. Min ekovän känner min svaghet för äkta mäktiga chokladkakor. Gissa om jag blev rörd av att få njuta den sista kvällen i Finland hemma hos dem. Tack för allt!
Döttrarna fick jag bära in från bilen rakt i säng. En rik midsommar trots allt.
Med ett stort lugn kan jag lämna landet för att återvända många erfarenheter rikare. Sayonara Finland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar