lördag 27 juni 2009

Oasmeditation


Lördag morgon och döttrarna sover till 8.30. Härligt att ha fått vila ögonlocken och ta emot morgonsolen och inte studsa upp som en jäktad Duracelkanin. Frukost njöt vi av i tryckande värme ute på cementavsatsen till terass som vi har för tillfället. Där satt vi fyra lyckliga "djur i bur" medan andra Osakabor vandrade förbi. Grannen har en gullig tigrerad fransk bulldog som vi lyckas se glimten av oftast vid morgonpromenaden. Tankarna går genast till vår egen "franskis", Linus som olyckligt fick sjukdomsanfall endast som 5 år gammal. Den kärlek en hund sprider är enorm.
Under förmiddagen hade jag möjlighet att uppsöka min egna oas, 10 minuters vandring från lägenheten. Där satte jag mig i lotusställning och mediterade. Fokus fäste jag på fontänen som pulsiöst pumpade ut vatten i sjön. Vattendropparna var stora och spred en svalkande bris omkring sig. Fjärilar fladdrade fritt omkring och det porlande ljudet ingav ett lugn trots bilbullret på gata intill. Blommornas ljuvligt somriga doft trängde in i näsan, en blandning av färska jordgubbar och jasmin. Där satt jag och fyllde kroppen från topp till tå med ny energi. Ujjayandningen var stark och bröstkorgen bredde ut sig maximalt. Nästan så att en bypassoperation kunde ha genomförts utan utvidgningsställning. Plötsligt kom jag att tänka på klockan. Nästan en timme hade förflutit och det var dags att ströva hemåt till färdiglagad lunch.
Det bästa med icke-schemalagda dagar är friheten att ta emot det som dagen erbjuder. Få lufsa på i egen takt och göra det som faller in.
Döttrarna har tagit rekord med att plaska i badkaret tre gånger under en dag. Morgon, middag och kväll. Svalkande och avkopplande. Äldstingens själsvän skickade med ett Tingeling te-set att leka med i Japan. Minsann har kopparna varit i flitig användning. Jag har serverats alla tänkbara drycker från ett bladformat serveringsfat och fått röra om socker och grädde med en blomformad sked. Barnens fantasi har inga gränser. I badkaret kan vilken lek som helst utföras.
En kvällspromenad i närområdet gjorde susen. Pulsen höjs inte enbart p.g.a. solens värme utan av den kuperade terrängen. Husen är byggda i alla tänkbara former på de omöjligaste ställen. Enligt de finländska bygglovsparagraferna skulle ingen tomt bebyggas häromkring. De små ytorna runt husen är sprängfyllda med formklippta träd. Här behövs inga växthus. Tomatplantorna bognar liksom majskolvarna som sticker fram med himmelen som tak. Överraskande grönt är det även om vi befinner oss i Japans tredje största stad med 3 miljoner invånare.
En fridfull dag med inga krav har nått sitt slut. Döttrarna sover sött och jag får krypa intill min man och mysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar