måndag 29 juni 2009

Prinsessan på ärten


I morse vaknade Prinsessan på ärten med snedvriden kropp och ont överallt. Då menar jag varken mina prinsessfrälsta döttrarna utan mig själv. Jag har i en vecka sovit i en japansk säng. Sängen är c. 10 cm hög och består av det vi nordbor titulerar tunn bäddmadrass. Även om jag inte har desto tyngre kroppsvikt börjar en veckas vridande på bäddmadrassen visa sin skavanker. När den mjukaste kroppsdelen, rumpan, känns som en fyrkant vid uppstigning så är de övriga kroppsdelarna ihopstelnade. Yogandet blev till ingenting i morse. Ett försök med de mjukaste asanas resulterade i en känsla av att vara stelopererad i ryggen. I stället valde jag den viktigaste och tacksammaste dödmans-asana. Där kunde jag ligga och andas och med tankens kraft spränga bort nattens blockeringar som svetsats ihop. En het dusch fick ordna resten.
Lägenheten vi nu hyr kostar oss 1000€. Då har vi 50m2 i två våningar. Mycket praktiska arkitekter har varit i farten, även om det känns lite som Fritzls-källare. Allt från mörkläggningsgardiner till kastruller, men ingen dammsugare eller helst en sopborste. Vi har med ljus och lykta spanat efter denna rengörande kvast. Det närmaste vi hittat har varit en borste som används utomhus. Idag valde jag att fixa det värsta dammet a la Pippistyle. Jag satte varsin minihandduk under fötterna och skrinnade loss i nedrevåningen. Det värsta dammet matade jag träden i inhängnaden med. För att få upp de minsta partiklarna fuktades trasorna och sopdansen forstatte. Döttrarna undrade vad mamma fått för fnatt. Nu får det duga tills vi överger denna lägenhet på torsdag.
Bykandet har även varit på G idag. Med endast hiraganatecken att följa har jag förstått att tvättmaskinen klarar 4,9 kg tvätt i 39 graders vatten under 45 minuter. Jag trycker på två ställen och sen är brummandet igång bara vattenkranen är öppen. Japanerna torkar sina kläder på galgar eller genom att hänga upp dem på det vi finländare oftast kniper fast sockor i. En stång finns utanför varje lägenhet att pingla bykesställningarna på. I Finland är höghuslagen att byken inte får synas från balkongen medan japanerna flaggar med sina kalsonger.
En sväng till närmaste lekpark gladde döttararna efter att de haft kuddkrig i trappan. Bra balansövning men inte för en tigermamma att titta på och lyssna till.
Efter fem dagar torka kom regnet. Kvällen spenderades inomhus. Jag stängde in mig i sängkammaren och utförde qigongens 5-zang och lyssande till regndropparna som plaskade utanför. Mysigt att svepa täcket runt mig och läsa ur Judith Orloffs bok med en mörkchokladkaka som tilltugg. Mums!

Många har hört av sig för att ge kommentarer. Nu borde det fungera även för dig som väljer att vara anonym. Välkommen med! The more the marrier.

2 kommentarer:

  1. Regn, det låter härligt med regn. Jag önskar också lite regn hit.
    Nu ska jag stanna torktumlaren och krypa under täcket i min mjuka säng. ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej på er!
    10 cm bäddmadrass låter mindre tevligt, men allting går väl antar jag... :) Här sku det få komma regn med! Det syns på växtligheten på tomten att de inte mår så värst bra. Nu skall jag ut i solen så jag blir lite brun under min semester! :) Ha det bra! Kram Monica

    SvaraRadera