måndag 22 juni 2009

Internationella skolan


Mitt i natten vakna jag av blixtar och dunder. Inget åskväder vi nordbor är vana vid. Nu förstår jag bättre varför vägrännorna är 50 cm djupa (för att en enorm vattenmängd snabbt ska dras undan). 28' trots regn och mulet. Det gäller att alltid ha paraplyet i beredskap när regnperioden kan överraska med störtregn.
Yogan uteblev i morse inte bara p.g.a. nymåne utan tidigt möte vid Äldstingens skola. När vårt permanenta hus blir inflyttningsklart 1 juli kommer Äldstingen att ha en sträcka på 400m till skolan. Eftersom vi nu finns i en tillfällig bostad tog det oss 45 minuter med monorail och taxi. Äldstingen hade besöksdag som avslutades med intervjuer av rektorn och vice rektorn samt läraren. Den internationella skolan har 250 elever med 40-tal lärare. Data-, konst-, gymnastik- och musiksal, simhall och gräsklädd fotbollsplan. För de yngsta eleverna, 4-åringar, en klätterpark. Lunchen kostar 5€ eller så tar barnen med lunchbox. Årsavgiften är c. 10000€. För Äldstingen kommer skoldagern att börja 8:30 och sluta kl. 14. Förutom engelska som undervisningsspråk studerar eleverna japanska. I förskolan, 5-åringar, kan eleverna redan läsa och skriva. Inte konstigt med tanke på att i Yngstingens dagis börjar de med åldersanpassat läromedel som 2-åringar. Som lärare blir det minsann lärorikt att få följa med skolsystemet. Andra dagen i Osaka och jag tillfrågas om lärarvikariat?!
Vi tog en sväng vid vårt blivande hus. Där stod byggarbetarna på utsidan och ordna det sista med trappuppgången och terassen. Väntar med stor spänning på att få kika in, vi har endast 2D ritningar att begrunda.
Den första skoldagen firade döttrarna med hamburgare och vi äldre med sushi.
Happy-set o futatsu onegaichimasu (=2 barnmåltider), Yon hyaku goju yen (=450 yen/måltid).
En stund på spikmattan gjorde susen mot jetlagen. Under kvällen gjorde vi en promenad till näraffären. Jag fann en oas att sitta och meditera vid. Till ljudet av gräshoppor och en liten sjö att blicka ut över medan en varm bris drar förbi, voil'a.
Stegräknare som jag av intresse velat ha under de intensivaste flyttdagarna var en uppvärmning. I telefonen finns nu en inbyggd stegräknare som visar dagens saldo: 14618 steg=2 h 36 minuter. Tala om teknologi!

1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Och oj vad jag blev glad över ditt mail, din blogg åker definitivt till mina favoriter!!

    Det verkvar ju gå riktigt bra för er!Jag önskar er en trevlig fortsättning!!
    Kramar
    Ann-Sofie

    SvaraRadera