torsdag 25 juni 2009

Japansk konversation


En tröttsam morgon. Hjärnhalvorna klarade inte av att samarbeta, ännu mindre hitta fokus i asanas. Det behövdes en lång varm avslappnande dusch för att få igång maskineriet. Mättnaden av gårdagens barbeque satt i, vilket gjorde att min frukost bestod av två muggar grönt te. Ovanligt för mig, som lassar in mängder av mat till frukost.
Vi flickor hade dagen bokad med japanskan från Tokio. Vi träffades ett par tågstationer längre bort och tog en gemensam buss till området vi ska bosätta oss i. Där är min japanska skola placerad, 10 minuters gång från huset. Jag hade ett lustigt möte med den unge chefen för skolan. Han heter Kawai. Jag utbrister med min spontanitet: Det betyder ju gullig (Vilket han minsann är). Gissa om han blev rörd?! Av den orsaken blev jag passerad till den mest avancerade konversationsgruppen. Tack och lov fick jag förklarat att min japanska inte uppnår de förväntningarna. I stället fick jag konversera med Tatjana från Ryssland, Julya från Rumänien och Zita från Ungern tillsammans med en japansk lärare. Japanerna är måna om att lära ut sitt språk och ta hand om utlänningar. De studiedagar jag deltar i, innan döttrarna inleder en intensivkurs i en engelsk-sommarskola 27.7, finns möjlighet till barnpassning. Äldstingen visade stolt upp sitt nya armband, som barnpassarna vikt ihop av papper tack vare avancerad origamiteknik. De japanska kontakterna har hittills varit överväldigande positiva.
Snurrig i skallen av alla nya japanska ord/ fraser fortsatte färden till stadshuset. Nu är hela familjen registrerad i Japan och passet ser ut som en osorterad portfölj.
Varje gång jag plockar fram min 3G-telefon tänker jag på min "rosavän", hon som älskar allt som existerar i färgen rosa. Telefonen underlättar vardagen betydligt. Kamera med 8,0 megapix, tv för döttrarna att titta på i tåget, gps (även om jag lyckats ärva pappas lokalsinne), stegräknaren jag nämnt om samt mailmöjligheter till nära och kära i Finland. Teknologin flödar!
Det viktigaste för egen del idag var shopping i varuhandeln. Jag fick råd hur jag hittar gluten- och mjölkfria matvaror för att mina tarmar inte ska slå knut. Det som varit min största fasa inför flytten, visa sig bli en rikedom av oändligt med nya matmöjligheter. Dagen största fynd var 750 g misosoppa, 1,50€, som kan utblandas till c. 5 liter!!! I Finland har vi varit glada över att få tag i fem portioner miso för 3€.
Dagen till ära valde jag att klä på mig en svart Hello Kitty t-skjorta. Valet var inte det bästa när solen gassade från hög sky och temperaturen visade 33 grader. Svart är i allafall inte den färgen som stöter bort värmen. En het vandrande finländare har dragit från längs Osakas gator och funnit en hjärtlig japansk vän.

2 kommentarer:

  1. Du sprudlar av energi och glädje! Underbart! Om Shanti till dej!

    SvaraRadera