tisdag 23 mars 2010

Öronkur

Tuffa tisdag.

En snabbrepris av den senaste veckans livsekvens: Min älskade kom hem från USA med en dunderbakterie som satte ner bopålarna i hans bihålor. Jag var med töserna och simmade tre gånger. Mitt högra öra lyckades Yngstingens använda som mål vid kast av den hårda dykringen. Visst gjorde det ont, men inget jag stannade upp och fundera på. Tills i morse. Jag vaknade med olidlig värk i det högra örat, halva huvudet kändes förlamat och svullet. En gång har jag haft öronvärk. Det är 30 år sedan.

Summan av kardemumman blev ett besök hos öronläkaren i morse. Min japanska var lika skral som läkarens engelska. Watashi ototoi migi mimi (jag-i förrgår-höger-öra). Sekreteraren fungerade som tolk. Diagnos: inflammation i ytterörat. Tre dagars antibiotikakur. Hmm. Jag kunde genast se min lever svettas med extra arbete för att rengöra antibiotikans bieffekter.

En dag som denna, uppskattar kroppen att få extra energi. Inte bara piller från doktorn. Hemma har det blivit alternativa behandlingsmetoder:

1.Akupunktur.
Örat mot spikmatan. Våra meridianer möts i örat, och att det är samlingspunkten för alla energier. Hela koppen finns representerat i örat, vårt lilla upp-och-ner-vända foster.











2. Vitlökskur.
Effektiv för att skräma bort vampyrer. Ypperlig antiinflammatorisk verkan. Döttrarna trodde nog att Drakula flyttat in till oss. Synen att se mig med prickigt ansikte (efter spikmattans helande nålar) och ett bandage runt skallen (för att hålla kompressen fylld med pressad vitlök på örat).







3. Ingefära.
Ingefära råriver jag och brygger te av upprepade gånger under dagen. Vätska mår vi bra av att hinka i oss. En krydda med många medicinska egenskaper. Den är antiinflammatorisk och stimulerar andning och blodcirkulation som i sin tur reducerar smärta vid huvudvärk. Bra för matsmältningen och aptiten. Något som min kropp mår bra av.





4. Yoga.
Balanserande positioner såsom Tadasana, Vrksasana, Trikonasana, Sukhasana, Bhujangasana, Dhanurasana, Karnapidasana och Halasana. Vid infektion i innerörat får örat absolut INTE komma under hjärtats nivå dvs inga inversioner.

5. Pranayama
Karna-andningstekniken rekommenderas vid öronproblem. Ingen blixtsnabb lösning på öronproblemet, men dock inom en vecka syns resultat. Super för att ta bort öronvax och få bättre hörsel.

6. Mudra
De indiska dansarna vet hur man ska ta sig en svängom. De kan förtrolla. De är vackert dekorerade med estetiska assessoarer. Fingerspetsarna är med i dansandet för att maximera effekten. I våra händer flödar energi. Mudra är en sorts fingeryoga. Genom att vi formar fingrarna i olika positioner kan vi stimulera kroppens olika delar. Ett sätt att förhindra att energin rinner ut genom fingrarna.

Ayurvedan, vetenskapen om livet, är yogans syster. Ett fundament baserat på fem element,
tre doshor (vata, pitta, kapha) , sju dhatus (vävnader) och tre malas (svett, urin, avföring). Den bakomligande filosofin är att känna till sanningen (samkhya). Hitta balansen i vår egna personliga natur.

Varje finger representerar ett element:
Tumme-eld
Pekfinger-luft
Mittfinger-eter, rymd
Ringfinger-jorden
Lillfinger-vatten

Öronproblem signalerar om att luft- och rymdelementet är i obalans. Daglig mudraövning (3x15 min) hjälper oss att hitta den naturliga balansen.

Shunyamudra kontrollerar rymdelementet.













Vayumudra greppar luftelementet.

6 kommentarer:

  1. Du är otrolig! När du har ett problem så angriper du det på alla tänkbara sätt och så vips har vi alla lärt oss något på kuppen :) Hoppas örat läker snabbt och jag gillade ditt sätt att beskriva mudras som ett slags fingeryoga, bra tänkt!

    SvaraRadera
  2. Hej och AJ!
    Har traumatiska minnen av upprepad örvärk som liten. Hoppas medicineringen, både antibiotika och alternativa metoderna, gör dig frisk och kry snabbt!!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj, jag visste inte att man inte ska vara upponer vid öroninfektion. Intressant (och lite lustigt med drakula-synen). Heja alternativmedicinen!

    SvaraRadera
  4. Tack för tankarna!

    Annika: Fingeryoga är fiffigt eftersom vi kan utöva det var som helst.

    Kattmamman: Ack och ve. Kommer ännu ihåg när du missade hörförståelsen p.g.a. öroninflammation och fick noll förståelse av engelskafröken.

    Min engelsk/svenska yogini:
    Inversion är bra för att få igång blodcirkulationen vid inflammation i mellan- och ytterörat. Jag skulle dock INTE rekommendera det vid inflammation i INNERörat p.g.a trycket som skapas.
    Better safe than sorry.

    SvaraRadera
  5. Super att få läsa. Hoppas att det är bättre. Heléne

    SvaraRadera
  6. Aj, aj, aj... värk i örat är I N T E kul=( Har haft ordentlig öronvärk en gång som liten och kommer ännu i denna dag såhär 20 år ;-D senare ihåg hur ont det gjorde. Krya på dig vännen!

    SvaraRadera