torsdag 4 mars 2010

Stjärnskott

Twinkle torsdag.

Framtidens stjärnor bestämde sig för att det var god tid att stiga upp 6.15 i morse. Där satt kusinerna och muntert kaverade samtidigt som legohus skapades. Vi vuxna försökte klämma fast ögonlocken och öronen. En sista blund innan dagens sysslor tog vid.

En stunds yoga på spikmattan är välkommet för att få en extra krydda på energiflödet i kroppen. En kort stund är alltid bättre än ingenting alls. Huvudsaken är att man inte skyndar för att hinna med en mängd positioner. Less is more.

Äldstingens fyra veckor yngre kusin fick idag följa med till skolan. Han fick genast en stor skara jämnåriga beundrare. Gymnastikens frisbeekastning var dagens höjdpunkt. Till det behövs inga kunskaper i engelska. För att vara nykomling på engelskan klämde han överraskande ur sig -Thank you- till läraren under skoldagens slut.

“To be a star,
you must shine your own light,
follow your own path,
and don't worry about the darkness,
for that is when the stars shine brightest”

När jag följer med kusinernas samspel är de alla unika stjärnor. Blinkande i egen takt på eget sätt. De lever livet med fullständig närvaro. De förstår att inte slösa energi på att grubbla över framtiden. Äkta skratt kommer från maggropen, kärleken från hjärtroten och krokodiltårar när känslorna rinner över. Barnen förstår att sova när de är trötta, istället för att plåga sig till utmattning.

Det vore fantastiskt att ha en stjärnhimmel ovanför sängen. Konkret kunna ligga och sikta mot stjärnorna. Beundra de brinnande gaskloten och drömma sig bort till nya ljussken på den mäktiga himmelen.

4 kommentarer:

  1. Vad fint skrivet om barnen. Jag fastnade för din önskan om stjärnhimmel i taket. En god vän till mig jobbar med just detta, måla stjärnhimlar inomhus. Vill du ha inspiration gå gärna in på www.stjarnkart.biz, kanske finns det liknande företag hos er i Osaka.
    Soliga hälsningar från Maria i England

    SvaraRadera
  2. hej sue!
    du är en riktig sol du. jag skiner upp varje gång jag får en kommentar från dig :) tack för det! :)

    din frukostgröt lät god :)

    hoppas att du mår bra denna dag/kväll?! ta hand om dig! kram

    SvaraRadera
  3. Här har just snöstormsmolnen skingrats och stjärnhimlen lyser starkt. Roligt att höra att kusinerna trivs tillsammans. De har en fin relation. Tack att mina små ninjor blir så väl omhändertagna. Stjärnhälsningar från kusinmamman.

    SvaraRadera
  4. Wow, vilket fantastiskt tips. Tack! Det är precis en sådan stjärnhimmel jag skulle vela titta på tills jag somnar.

    SvaraRadera