tisdag 2 mars 2010

Sesam öppna dig

Tisni tisdag.

Vårt 4-årige fadderbarn är en miniatyr av M.A. Numminen. En genompositiv prick med den vackraste finska prytningen. Han pratar och pratar och förtrollar sina åhörare med sina chokladbruna ögon. Idag blev det Tisniland (Disneyland) för kompaniet som förlängde Tokyovistelsen med ett par dagar. Varje dag har den stora såsom de unga ninjorna fått öppna ny japanska dörrar.



När jag promenerar omkring i närområdet blir jag uppfylld. Fantasin spelar spratt. Det är spännande att lista ut vilka människor som bor bakom de stängda grindarna. Den ena utsirlade porten efter den andra. Jag diggar stort estetikens land. Alla drar sitt strå till stacken för att ha en prydlig omgivning.

Jag önskar innerligt att människorna bakom de stiliga portarna är lika vackra inombords.




Det fascinerande med dörrar är att man kan välja mellan att sätta dem
i baklås
olåst
på glänt
vidöppna

Igår när jag var på freestyle yoga och vred ut toxiner öppnades en ny dörr. En dörr som jag siktat att öppna, hade fått en bom fastspikad på grinden. Plötsligt insåg jag att en stängd port kan innebära många fler valmöjligheter. Idag öppnades följande grind. Om så än bara på glänt.
Världen är full av oöppnade dörrar som väntar att någon tar tag i handtaget. Det gäller att grundligt betänka vad som döljer sig bakom lås och bom istället för att rusa omkring och kika in överallt.

Vägen fram till målet kan vara arbetssam. Det är säkrast att ta ett steg i taget istället för att vara tvungen att kliva två bakåt. Troget lita på den egna instinkten även om porten inte syns inom räckhåll.

När du gör det bästa, av vad som krävs i situationen, hittas alltid den lämpligaste dörren.

Plocka fram nyckeln och lås upp alla dörrar, du vet aldrig vem som knackar på.

4 kommentarer:

  1. Älskar grindar! Väldigt symboliskt och vackert med en grind tycker jag. Vi har en på landet, dit vi ska flytta och den symboliserar mycket i min värld.

    SvaraRadera
  2. vilka fina bilder :)
    ha en fortsatt bra vecka :)

    SvaraRadera
  3. Deep thoughts. Dörrar och nycklar. Och vägar. Val och möjligheter. Tänk vad spännande vårt liv är!

    SvaraRadera
  4. Jag slutar aldrig att förundras över hur vackra grindarna är. Samma ändamål, men olika färg, form och storlek. Ett vackert välkomnande till varje hem.

    SvaraRadera