söndag 21 mars 2010

Millennium

Simhalls söndag.

Idag öppnades många låsta dörrar i simhallen. Äldstingen började göra volter framåt och bakåt. Hennes röda simmössa hölls mer under vattenytan än ovanom. Yngstingen tog klivet under ytan med. Hela fyra gånger dök hon utan armkuddarna på. Hennes ben rör sig som den mest trimmade motoren.

Yngstingens motto för dagen är:
Full fart framåt med hundsim.
Äldstingens motto är:
Ingen rädd för vatten.
Mitt motto:
Det gör ont att få dykringen i skallen.
Min älskades motto:
Om jag snyter mig ofta botas bihåleinflammationen,

Igår öppnade Lisbeth Salander dörren hemma hos oss. Äntligen fick vi ta del av fortsättningen på filmerna Män som hatar kvinnor och Flickan som lekte med elden. Tack vare CDON.com kunde vi bänka oss tätt intill varanda och översköljas av dunderfilmen Luftslottet som sprängdes.

Vilken kämparglädje det finns i denna krutlady Salander. Inget får henne att falla på knä. Motgång efter motgång kravlar hon sig upp. Det finns så mycket jäklar anamma i henne så hon kunde trigga ett helt land.

Storleken har ingen som helst betydelse. Hon får stora karlar att trilla ihop genom att svinga sitt klena lillfinger. Den mäktiga drake som pryder hennes rygg symboliserar den styrka hon besitter. Wow, att jag älskar denna person.




I kväll är det Stieg Larsson som öppnar dörren hos oss. Tack vare hans otroligt välskrivna trilogi kan vi fördjupa oss ytterligare. Turligen har vi svt play att tacka för att kunna ta del av Millennium indelat i sex avsnitt a 90 minuter.

Yes, let the show begin!

6 kommentarer:

  1. Vi såg också luftslottet som sprängdes igår! Och jag håller verkligen med dig, Lisbeth Salander är så stark och integritetstuff att vi alla har något att lära...

    SvaraRadera
  2. Vad kul att vi hållit oss sysselsatta med samma sak, om än på skilda håll. Simningen nämligen. Vår icke simkunniga yngstings motto var antingen Jå-Å! eller Ne-E! Ingen plats för diskussion här inte...

    Ha det bra! / Soliga vinterhälsningar Lena & co

    SvaraRadera
  3. Noomi Rapace gör ett fantastiskt arbete i rollen som Salander.

    Er unga gosse kommer snart att ta sig fram som en virvelvind tillsammans med storasyskonen. Att kunna simma är den bästa livsförsäkringen.

    SvaraRadera
  4. Blubb i vattnet :)
    Åh, jag är också ett stort Salander-fan!! Får nästan lust att klippa håret av mej och färga det svart, skratt. Fast faktiskt... jag har klippt av mej de långa lockarna, det är kortare & spretigare nu. Fast fortfarande rätt blont :)

    SvaraRadera
  5. I livet bör vi ha förebilder. De ger oss styrka att ta oss fram.

    Om jag skulle stöta på en tatuerare i morgon skulle det utan blikning fräsa till i skinnet.

    SvaraRadera
  6. Har sett alla tre filmerna på bio och sållar mig oxå till skaran som diggar Lisbeth Salander! Svensson de kan nog göra film de!

    SvaraRadera