måndag 7 juni 2010

It takes two to tango

Misstolkade måndag.

Religion och politik är det som föder misstolkningar. Dessa två komponenter skapar olyckligtvis krig och elände världen över. Guns N´Roses sjunger om denna problematik i sin låt Civil War...

And the wars go on with brainwashed pride
For the love of God and our human rights
And all these things are swept aside
By bloody hands time can't deny
And are washed away by your genocide
And history hides the lies of our civil wars


När Jehovas vittnen ringer på hos oss ser jag det som ett ypperligt tillfälle att vidga de religiösa vyerna i kombination med japansk hörförståelse och muntlig kommunikation. Numera sker kommunikationen på engelska när jehovarna sänder sin engelskspråkiga missionär till vår dörr. En mera läslig skrift utdelas i förhållande till den japanska versionen av vakttornet.

Gårdagens diskussion fick min magsyra att börja puttra. Som skiljsmässobarn vet jag vilket elände det är när familjen splittras. Skilsmässostatistiken är hög världen över. De som lever i ett kärvt förhållande vet säkerligen att det finns familjeterapier etc att vända sig till för hjälp. Jag hade svårt att hållas open-minded när jehovarna kommer under den sköna familje-söndags-eftermiddagen och påstår att vi inte ska skilja oss. I bibeln står det så. Denna gång gick inte budskapet hem.

Hur kan någon komma och predika om skiljsmässor? Varför inte vända på steken och sprida det positiva i familjeförhållanden. Locka anhängare genom att berätta om äktenskapets diamanter.

It takes two to tango.
Tillsammans håller vi ihop och styr framåt, in sickness and in health. Alla har rätt att tro på vad de vill så länge det inte är frågan om hjärntvättning.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att allt i denna världen pekar på negativt istället för positivt.
    Tyvärr ser jag också mycket av hjärntvättning i Italien och den katolska tron...

    SvaraRadera
  2. Jehovas vittnen...oj vad mycket elände de har predikat när jag hört dem. En gång sa de när jag öppnade dörren "vi har kommit för att berätta om helvetet"!!! Men jag sa att jag inte var intresserad av det, mera av paradiset :) Och du har helt rätt, it takes two to tango! Kram

    SvaraRadera