fredag 18 juni 2010

Blomstermysterium

Fläktande fredag.

Blommor är vilsamma att betrakta,
de har varken känslor eller konflikter.

Nu har de slagit ut i blom. De kritvita blomstren som kikar fram från de gröna buskagen. En himmelskt ljuvlig arom för mitt luktsinne. Fortfarande har jag inte fått en japan att svara mig vad detta underverk heter.

Månne jag ska lösa den gåtan innan vi flyttar tillbakas till andra sidan jorklotet. Mäktigt vore det att få denna doft att sprida sig runt stugknuten OM busken skulle klara det finländska klimatet. Tills mysteriet är löst tar jag och följer Ferdinands råd:

Jag trivs bättre här,

där jag kan ha det

lugnt och skönt

och lukta på blommorna.






Doftandet får dock ske inomhus idag och de närmaste dagarna. Översvämningsvarningarna kommer inte oväntat efter allt störtregn och de friskt fläktande vindarna. (60 mm/h).

En extra skön fredagskväll med familjemys och filmskådning medan regnet smattrar på fönstren...

3 kommentarer:

  1. Vackra! Skön helg till dig Sue!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag gillar ju när det regnar (fast det aktar man sig lite för att säga)... bara det inte regnar jämt :) Skulle faktiskt behöva ett par våta dagar nu, så jag hölls inomhus med allt det som lämnat då jag går ut om mornarna och kommer in om kvällarna.
    Skön helg! KRAM

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vilken vacker blomma. Det måste var intressant att uppleva nya växter! :)
    Nog får ni minsann uppleva annat klimat än det som vi har här i Österbotten. Inte är vi vana med såna regnmängder. Här har det också regnat igår kväll, inatt och idag på eftermiddagen, men dock betydligt blygsammare mängder. ;) Barnen och jag njuter av sommarlovet och sommaren.
    Trevlig fortsättning på veckoslutet hälsar vi alla!

    SvaraRadera