fredag 19 februari 2010

Upp till bevis

Fyrkantiga fredag.

Äldstingen kom hem med en hörförståelse hon haft med specialläraren. Bilden symboliserar exakt såsom jag för tillfället känner mig. Ja, kanske rent av ser ut. Mina ögon är fyrkantiga av att jag läst och skrivit all min "lediga" tid. Öronen har krympt för att ingen viktig information ska läcka ut. Håret har gått av efter alla myror som dragit fram i skallen. Två tänder finns kvar i munnen när jag försökt uttala orden på latin, engelska och sanskrit. Näsan har krymt av den heta vattenångan från oändligt många muggar ingefäravatten.

Nu skulle det vara välkommet att koppla i ett USB till hjärnkontoret. Studietekniken har en helt annan målsättning än från gymnasietidens råpluggande för att skriva 10 i historia.

Det är nu verklighetens dörrar öppnas. Upp till bevis. All yogainformation ska tillämpas, på levande varelser. Det känns som om jag planerade mina första undervisningssekvenser som klasslärare. Minutschema med stoff och målsättning. Skillnaden är nu att jag inte ska baka en sockerkaka med eleverna för att uppleva de isländska gejsrarna.


Det är nu det börjar istället för att sluta.
I helgen kommer jag att bära med mig Sean Connerys fras till Nicholas Cage i "The Rock".

Loosers always whine about doing their best,
winners go home and fuck the pram queen.

Stundens allvar böts till glädjeskuttande döttrar. Pappa kom hem från vårt hem. Låter konstigt. Under den finländska blixtvisiten hann han träffa sina föräldrar i två timmar och spendera resten av tiden i möten eller sovandes.

Kallt, tyst och mörkt var de första kommentarerna om vårt hemland Finland.

Bränd-brändare-brändast
Nu behöver Yngstingen inte få vidbrända "japanska" popkorn tillredda på plattan. I skafferiet finns nu äkta moderna mikropopcorn.


Mycket-mera-mest fibrer.

Härborta kostar:
500 gram sockrad mysli 7 euro.
250 gram all-bran 4,50 euro.
Surskorpor saknas härborta.








Proteinrik-rikare-rikast.

Quinoafrön har inte jag hittat härborta. Däremot nog linser, bönor och kikärter. Min ekovän har tagit sig ut i snövädret för att sända med ekologiska "kvinno"- och amarantfrön. Tusen tack! Nu får vi gotta i oss proteiner, stora som små.








Saltig-saltigare-saltigast.

Vår 6-åriga salmiakmonster fick ett rungandes stort lördagsgodisförråd.










Nu återstår bara trött-tröttare-tröttast. Inga problem för någon av familjemedlemmarna att hitta sömnen i natt.

5 kommentarer:

  1. ... Kan inte annat än le åt dotterns förevigande av dig... Vilken fullträff! Hoppas du återgått till ditt vanliga "jag" tills vi ses i sommar. ;)

    Lycka till med studierna! Ditt bord ser nästan ut som mitt när jag gått lös med scrap- prylarna en halvtimme... Kreativt kaos - lär det ska heta. :)

    Roligt att ni fått hem "pappa" igen. Synd att tiden var så knapp, annars hade han fått förmedla en "livekram" från mig till Er alla i Japan!

    *Lena*

    SvaraRadera
  2. Ingefärsvatten måste jag prova. Jag dricker 1/2 pressad citron+ ingefära+ honung när jag känner mig "krasslig". Ljuvligt att se vad ni får "hem" från Finland. Det är så spännande att se dina bilder från din yoga kurs.
    Ha en bra helg! K Heléne

    SvaraRadera
  3. Wow vilka studier! din utbildning ser ut att vara väldigt gedigen! du kommer att vara så redo när du ger dig ut i yoga instruerandet!!
    Kram din bloggyogavän :)

    SvaraRadera
  4. Sean Connery, en av mina favoriter! Så många sköna repliker från honom. I en film beskrev han sig själv som en stor obäddad säng :) Dina studier verkar så givande!

    SvaraRadera
  5. Nog ser jag säker ut som mitt vanliga jag när vi träffas till sommaren. Frisören hade kreativt kaos idag och snaggade mitt hår vårfräscht.

    SvaraRadera