tisdag 23 februari 2010

I väntans tider

Tolkade tisdag.

År 22 månad 2 dag 23 infann jag mig med Yngstingen vid sjukhuset. Här i landet kallas barnen till läkargranskning vid 3 år och 6 månader. Idag. Yngstingen och en skock andra jämngamla.

Minutiöst schema. 13.25-13.50 var vi en grupp på 12 mammor+barn som skulle med "löpbandstaktik" passera följande stationer: urinprov, tandläkare, vikt/längd och granskning hos barnläkare. Sjukhuspersonalen kunde ingen engelska. Gissa min förundran när jag tillbes om ett urinprov för att dessutom fylla i ett formulär för PREGNANT MOM. Tack och lov var det en mamma som ställde upp och tolkade till engelska. Visitkortet hon gav förklarade hennes flytande engelska. Ph.D. International Student Advisor.

Till sjukhuset hittade jag med Yngstingens kartläsande av navigatorn. Andra mammor, från närområdet, tog sig fram med sin japanska cykel.
Mammorna får bra koordination och balans. Ett barn bakpå och det andra fram på styret. Vardagsmat i den japanska "barntransporten".








Denna variant av fortskaffningsmedel använder endast nunnorna...












Vår nedräkning har gått från månader, veckor, dagar och nu nått timmar. Min brorsa, som önskade bli ninja som barn, får nu besöka en äkta ninjarestaurang i släptåg med sina egna samurajer.










Det blir intressant att se om de får cellskräck av tätbebyggelsen. Vi bor trots allt "på landet". 30 minuters tågväg från centralaste centrum av Osaka.

3 kommentarer:

  1. Måste först säga vilken vacker OM-bild du hade i ditt förra inlägg!
    Sadel fram och bak, så cyklade jag hela tiden när mina var små. Inga problem, man blir klurig :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att få besök av kära släkten! Önskar er underbara dagar ihop =D

    SvaraRadera
  3. Annika: Önskar att du fått vara med och uppleva ljusklara OM live.

    Jannica: Javisst, vi ska njuta av sällskapet! Kanske ni har resan redan bokad?!

    SvaraRadera