lördag 4 december 2010

Hjärtsemester

Lediga lördag.


Idag fick jag vakna till min första lediga lördag på tre månader.

5:55 då var sovmorgonen avklarad. Kroppen förstår sig inte på sovmornar när den är van att sova åtta timmar och stiga upp och yoga vid soluppgång. Inte kunde jag heller krypa intill min Älskade eftersom han var på julfest... på andra sidan Tellus.

När yogan hade siesta fick nybakta scones i stället möta morgonsolen.





Gårdagens regnsstorm, som förde med sig sand från Kina, lyste med sin frånvaro. Decemberlördagen erbjöd oss tre fröknar att dricka förmiddagskaffet ute på balkongen.

Ett lyxpaket för en soldyrkande finlandssvenska.









När dagen stavas l-e-d-i-g då ska alla måsten glömmas. Döttrarnas önskemål var att vi skulle stanna hemma, hela dagen. Medan två munnar febrilt tuggade lördagsgodis passade jag på att borra ner fingrarna i rabatten och göra rum för nya plantor.

Ett lyxgöromål för en blomälskare.










I väntan på att farmors spröda pepparkakor ska anlända ställde mina två hjärtan upp med att tillreda 73 stycken glutenfria hjärtan till mig.


Heligast av alla semestrar är de
som vi firar för oss själva
i tysthet och avskildhet;
hjärtats hemliga årsfester.

-Henry Longfellow

4 kommentarer:

  1. Det ser helt underbart ut!!! Fast här är rätt fint också med snö och krispiga träd... men man saknar ljuset!

    SvaraRadera
  2. Härligt! Drömmer mej bort, denna finlandssvenska gosse.

    SvaraRadera
  3. Hjärtsemester!
    Det behövde du få!

    SvaraRadera
  4. Hejhej! Nu har jag äntligen skickat vidare awarden!

    SvaraRadera