söndag 5 september 2010

Söndag med stort S

Stressfria söndag.
Söndag invigde till sovmorgon för min del, ända fram till kl 7. Ingen tidig väckning för att dra iväg till yogastudion. Istället fick jag tassa upp från prinsessängen och krypa ner i vår dubbelsäng där döttrarna huserat sedan deras pappa åkte utomlands.

I lugn takt tillreddes kanel-kardemumma- sojaplättar till morgonmål, toppade med färska fikon, vindruvor, grape och rostad mandel samt kokos.



Trots den ihållande sommarhettan (40 grader) kröp vi flickor ner i ett lika varmt bad. Ett spa är välkommet när svetten droppar från morgon till kväll.

I vattnet blandades en kopp äppelvinäger för att mjukgöra och återställa hudens syrabalans. En djuprenande kroppspeeling mixad av havremjöl, kli, himalayasalt och mjölk gjorde oss rena från topp till tå.





Söndagslunchen tillredde sushikocken.

Vem har sagt att sushi består av rå fisk? Västerländsk inflytande har börjat synas härborta. Numera kan döttrarna även välja hamburgersushi från det redan breda sortimentet.







På hemvägen i eftermiddagshettan tog vi en svalkande paus i klädaffärens välventilerade utrymmen. Äldstingen fyndade brokiga skolkläder.










Hela sommaren har förlöpt och nu har jag äntligen kommit mig för att sortera och plocka undan döttrarnas portfolios från senaste läseår.
Bättre sent än aldrig.










Äldstingen har i timtal Skypat med sin Själsvän. De är levande bevis på hur man kan umgås med 8000 km avstånd. Inget står i vägen för deras vänskap. Med varsitt designblock har de suttit och samarbetat ihop sina klädmodeller.


Vilken lycka att det finns stressfria söndagar!

3 kommentarer:

  1. Jag skulle som sagt gärna ta emot lite av er sommarvärme men 40 grader är lite för varmt ;-) Här får vi nöja oss med höstväder och snoriga barn.
    Det låter underbart att få stiga upp och tillreda morgonmål i lugn och ro. Det ska jag pröva, om nåt år om inte tidigare..
    Hamburgersushi, nu har jag sett bevis och kan tro det.
    Vad vore livet utan Skype?

    SvaraRadera
  2. Så spännande med åppelcider i badvattnet. Det har jag aldrig hört förr!
    Tack för tipset! Kram Heléne

    SvaraRadera
  3. Så skönt det låter. Trots att ni gör mycket verkar det så rofyllt. Kram!

    SvaraRadera