torsdag 24 september 2009

Tamiflu

Tröstande torsdag. I natt var det hett i sängen. Jag hade sällskap av en kokandes het 6-åring. Min älskling fick sova Törnrosasömn. Natten igenom har jag hållit hennes hand. Genast jag tappat greppet har en sökande hand borrat sig fram. På med täcket när frossan slagit till, bort med filten när svetten trängts ut. Stackars liten.

Tack och lov sov bägge döttrarna 12 timmar. När Äldstingen vaknade och började kasta upp fick jag nog. En snabbtitt på nätet om svininfluensans symptom. Glasklart. Jag kunde inte ringa min trofasta läkare, brorsan, p.g.a. natt i Finland. Det blev ett samtal till privatkliniken.

Intraskandes med en likblek och spyfärdig Äldsting. Yngsting kom i släptåg med spypåsen.
En lång topsy ner i näskanalen visade positivt för influensa A. Tamiflumedicin ska påbörjas snabbare är snabbt. Detsamma gäller oss övriga familjemedlemmar. Ett återbesök blir det för att se om det blir grönt ljus för skolan nästa torsdag.

Med småbarn lär man sig ta dagen som den kommer. Härborta har vi inga mor- eller farföräldrar som reservplan. Så länge jag har energi till att vara spindeln i nätet torde det löpa. Även om dagen slukat min energi, lyckas guldgrynen värma mitt hjärta. En mysstund i soffan med töserna. Massera små tår tills John Blund anländer. Dessutom lyckades jag träffa min älskling vid tröskeln för att köra iväg på uppdrag under kvällskvisten.

6 kommentarer:

  1. Oj nej, nu skall ni vila och krya på er! Hoppas att ni vuxna slipper undan flunssan och allt vad den för med sig! Håller tummarna!

    SvaraRadera
  2. Äsch vad tråkigt! Hoppas ni snart blir friska. Önskar vi kunde förmedla en liten energikick till er! Ta väl hand om varandra! Kram från Lena & co

    SvaraRadera
  3. Skickar famnen full med krya på er, kramar, värme, omtanke och massor av kraft!! Precis som du själv skriver så funkar det så länge du själv är på benen, må du få vara det! Ta hand om er!!

    SvaraRadera
  4. Tråkigt att höra att influensan slagit till :-(. Hoppas Äldstingen kryar på sig snart och att ni andra hålls på fötter.

    En stor hop med alerta lymfocyter och specifika antikroppar till er alla!

    Döttrarnas faster

    SvaraRadera
  5. Just så. Nu behöver ni inte vara rädd för att få nya influensan sen ni en gång redan har fått det(tänker positivt). Hoppas döttrarna tillfrisknar en aning före ni vuxna insjuknar.
    Förra vintern just då vi inte hade tid att vara sjuka var det faktiskt ganska skönt att tillbringa ett dygn i säng med dottern och bara gå upp för att spy. ;-) Allt går då det måste.
    Njut av långledigt. ;-)
    Massor av kramar åt er alla.

    SvaraRadera
  6. Tack för alla cybertankar!
    Efter att i månader inte bara tvålat in händerna utan även descinfiserat dem drabbades vi.
    En seg och långlivad rackare.

    SvaraRadera