lördag 19 februari 2011

Umeboshi

Luftiga lördag
De japanska plommonträden, Umeboshi, har nu börjat blomma.











Vid Banpaku-kinen-koen finns 750 plommonträd och 150 olika plommonsorter.










Många kom till parken för att omringas av plommonaromen under sin sin picknik, fotografera eller för att måla konstverk.









De vita plommonblommen spred den kraftigaste aromen.










Den rosa nyansen av umeboshi är välrepresenterad i alla tänkbara skalor och former.










Alla sockersöta på sitt unika sätt...


































Den ceriseröda nyansen tilltalar mig mest.











Tills detta umeträd är fyllt med blommor får jag sitta och filosofera som ett ceriserött plommon.

7 kommentarer:

  1. Det filosoferande plommonet från Österbotten :)

    SvaraRadera
  2. Ser underbart ut! Längtar så till våren...
    Och du, färgmässigt matchar du ju träden perfekt! ;)

    * KRAM * Lena

    SvaraRadera
  3. Väntar på Fadder-skola för jag harså många frågor att fråga om innan resan till Japan. T.ex. om jag ska ta med någon simdräkt till resan?
    Idag ska jag titta på Melodifestivalen. Hejar på Eric Saade.
    //Jenny

    SvaraRadera
  4. Nina: Det österbottniska plommonet skapar ny trend i plommonträdgården. Önskar att japanerna skulle lära sig att sitta ner och bara andas.

    Lena: Det förefaller att jag som blond västerlänning matchar mer med ett plommonträd än en japan!

    Jenny: Hoppas att din fadder nästa vecka hinner ge dig en lektion om Japan. Du behöver INTE simdräkt i april. Det är varmt, men utepoolerna öppnas först i juli, tyvärr. Klart att stilige Saade vinner hela tävlingen.

    SvaraRadera
  5. Ååååååh, så underbart det ser ut! Vi har handlat saltade plommon ibland, trodde det var namne på dem umeboshi....Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  6. Sån fantastisk blomsterprakt! Underbart!

    SvaraRadera
  7. åh, vilka underbara bilder!
    vad spännande det där du skrev om att männen uppvaktas en dag och kvinnorna en månad senare, fint tänk tycker jag :)
    hoppas att du och din familj har fått en bra start på ännu en vecka :) kram

    SvaraRadera