torsdag 3 februari 2011

Setsubun

Trollska torsdag.
Idag firas Setsubun, bönkastarfestivalen. Dagen när ung som gammal kastar rostade bönor, mame, för att driva iväg onda andar genom att ropa:


”Oni wa soto, fuku wa uchi”,
(ut med det onda, in med det goda).

Därefter äter man lika många bönor som man har år på nacken +1 böna år för det kommande året. Ett sätt att be för att inte utsättas för något ont och önska lycka inför våren.

Vid döttrarnas skola var det skolenheternas högsta chef som klädde ut sig till den onde. För att överraska eleverna hade han klättrat upp i ett träd. Överraskade blev minsann skolbarnen, som var ute och lekte i sina Setsubun-masker, när skolbossen hoppade ner ur trädet. Med bönor vinande runt skallen sprang han omkring som nystuckna tjuren Ferdinand.




Setsubun firas dagen innan våren börjar. När det är årstidsbyte förändras även luften.
Turligen är det i vårt kvarter mindre vanligt att hänga ut sardiner på dörrhandtaget för att driva iväg det onda med stanken. Istället har vi fått njuta av att det doftar vår med en temperatur på 13 grader.

5 kommentarer:

  1. Jag får då bara än en gång konstatera att vilka härliga seder de har i Japan... Kan inte riktigt se framför mig att nån skolboss over here hoppar ner ut ett träd =) Hoppas bönorna smakar gott då du hamnar och käka över trettio stycken ;)

    SvaraRadera
  2. Åh jag vill också ha vår!

    SvaraRadera
  3. Alltid lika kul att se dina foton!!!
    Marie J M

    SvaraRadera
  4. Tuggar fortfarande på mina 36 torra bönor...

    SvaraRadera
  5. Så spännande med andra kulturer och seder... jag drömmer mig tillbaka till Uganda fast det var 2 år sedan jag var där. Snart blir det Kina!

    SvaraRadera