lördag 3 juli 2010

Kundbetjäning

Lyckosamma lördag.

Japanerna är serviceinriktade. Kunden har alltid rätt och ska alltid behandlas med värdighet såsom vänlighet. Äldstingens lärare ringde och beställde en pizza. Hennes japanska var lika skral som pizzabudets engelska. Efter 17 minuters telefonsamtal blev rätt pizza beställd och bägge parterna nöjda och belåtna.

Nyligen traskade jag in i en av Osakas topprankade gourmetavdelningar. Ikari är känd för sitt breda utbud av delikatesser och speciellt utländska sådana. Mitt mål var att finna indisk Ghee.

Den första expediten kunde inte engelska och hämtade sin förman som i sin tur fixade fram en tolk. Efter många om och men förstod de min förfrågan och bad om ursäkt för att affären inte hade Ghee i sina hyllor. De ursäktade sig för att det skulle ta lite tid att hitta denna produkt. Jag lämnade mina kontaktuppgifter och inhandlade andra godheter under inköpet.

Mindre än 24 timmar senare fick jag ett samtal från Ikari. 100 gram Ghee fanns nu framsatt i hyllorna till ett pris av 735 yen. Ghee kan göras även hemma, men med smörpriset i Japan finns det absolut ingen lönsamhet att stå och koka sitt egna Ghee, inte heller tidsmässigt.

Varje gång jag tar en klick ur Gheeburken flinar jag. Japansk kundbetjäning heter duga.

3 kommentarer:

  1. Flina på du :)
    Tacka och ta emot service när den bjuds!!

    SvaraRadera
  2. Japanerna upphör aldrig att förvåna mig... Tänk om det bodde en liten japan i oss alla, hur annorlunda världen då skulle se ut!

    SvaraRadera
  3. Lovely! Vore fint om den känslan spred sig ut i världen och inte bara inom serviceyrken, vi får gärna vara fina mot varann var som helst ;-)

    SvaraRadera