måndag 5 juli 2010

Höger dominans

Multi-intelligenta måndag.

I månader har döttrarna gått i skola och fått ledd stimulans. Inlärningen i skolan är mest fokuserad på det logiska, rationella och linjära tänkandet. Den vänstra hjärnhalvan arbetar betydligt mer än den högra.

Lyckligtvis har döttrarnas skola undervisning i gymnastik, musik och konst för de yngre årskurserna dagligen, för att även stimulera den högra hjärnhalvan.

Desstuom är det en stor fördel att döttrarna (trots att vi bor i öst) undervisas i ett västerländskt tankesystem. Medan japanerna "sitter snällt och sväljer" ny information tar sig västerlänningarna tid att spotta ut, ifrågasätta och analysera innehållet.

Förutsättningen för en effektiv inlärning är att alla åtta intelligenserna tas i beaktande och att det sker i en rogivande atmosfär. När hjärnan är avslappnad och stressfri går inlärningen raka spåret fram och befästs. Kreativiteten flödar när hjärnan får utrymme att tänka fritt istället för att bombaderas av stresshormoner.

Efter en vecka av sommarlov kan jag se döttrarnas förändring. Den annars inrutade skolvardagen är ett minne blott. Nu existerar ingen klocka. Den värsta tröttheten har lagt sig. Nu är det dagar fyllda med stimulans för den högra hjärnhalvan. Döttrarna förstår att lyssna till sina kroppssignaler och göra det som behövs för att uppnå balans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar